“Het nieuwe thema is bewuste groei.”
“Productmanagement gaat over verbinding.”
“Het nieuwe thema is bewuste groei.”
Op 7 juli 2020 kwam het hoge woord eruit: VvAA, collectief van en voor ruim 124.000 zorgverleners, en SpotOnMedics versterken hun banden. Sandor Brouwer wordt benoemd tot nieuwe algemeen directeur van SpotOnMedics, en leidt hij het bedrijf samen met oprichters Frans Rientjes en Wilco Hamoen naar een volgende fase. Middenin de zomer van de coronacrisis start Sandor bij SpotOnMedics. Met zijn ervaring stoomt hij het bedrijf in een paar maanden tijd klaar voor 2021. Hoe ziet dat eruit? Een gesprek met Sandor over zijn start bij SpotOnMedics, het thema voor 2021 en het effect hiervan op de gebruikers van FysioOne.
Sandor hoorde in 2019 voor het eerst van SpotOnMedics. “In dat jaar heb ik de hoofddirectie van VvAA met een scala aan onderwerpen geholpen. Begin 2020 vertelde de directie van VvAA mij dat ze voornemens waren om de samenwerking met SpotOnMedics te gaan intensiveren. Ik was betrokken bij het onderzoek naar het versterken van de banden, en maakte kennis met Frans (Rientjes, commercieel directeur SpotOnMedics, red.) en Wilco (Hamoen, technisch directeur SpotOnMedics, red.). SpotOnMedics groeit hard en moet door naar de volgende fase.” VvAA en SpotOnMedics gingen intensiever samenwerken, en in juli 2020 werd Sandor benoemd tot algemeen directeur van SpotOnMedics.
“Vaak is het zo dat als je iets leuk vindt, je er ook enigszins bedreven in bent”, zegt Sandor luchtig. “Enigszins bedreven” is een understatement, want in het verleden heeft hij in veel vormen met snelgroeiende bedrijven als SpotOnMedics gewerkt. Als management consultant bij KPMG, bankier bij ABN AMRO, leidinggevende binnen Novamedia en vervolgens zelfstandig ondernemer heeft hij een grote lijst bedrijven geholpen met groeistrategieën, investeringsbeslissingen en nieuwe organisatievormen.
Bewust groeien
Door zijn uitgebreide ervaring weet Sandor dat bij iedere bedrijfsfase nieuwe uitdagingen horen. SpotOnMedics groeide in slechts een paar jaar tijd van 2% naar 27% marktaandeel in de fysiotherapiemarkt. “Bij elke fase in de levenscyclus van een bedrijf horen hele specifieke vraagstukken”, vertelt Sandor. “Voor sommige bedrijven is een belangrijke vraag: waar kunnen we onze groei vandaan halen? Dat is voor SpotOnMedics geen vraag, want de afgelopen jaren hebben we geleerd dat snelle groei ons goed afgaat, door een innovatief platform, praktijkadviseurs die dicht bij de klanten staan, co-creatie met therapeuten… Voor ons is de belangrijkste vraag hoe we die groei nu in goede banen kunnen leiden. SpotOnMedics staat aan de vooravond van nog meer groei, maar we moeten daar wel klaar voor zijn. Schaalbaarheid is dus een heel belangrijk item.”
Vanuit daar verkondigde Sandor als thema voor 2021 “bewust groeien”. Bewust, met mate en aandacht. De afgelopen jaren was het onuitgesproken doel ‘groei’. Een doel met behaald succes, “want als je kijkt naar het enorm gestegen marktaandeel is dat natuurlijk gelukt”, zegt Sandor. “En dat is super knap. Maar tegelijkertijd zie je ook dat sommige processen in het bedrijf onvoldoende op elkaar zijn afgestemd. Het lijkt dus onverstandig om nu direct met deze snelheid door te groeien.” Hij legt uit dat 2021 om die reden is ingericht als transitiejaar, om het bedrijf klaar te stomen voor de groei erna. “Want die groeikansen liggen er.”
Effect van dit thema op de gebruikers
Een transitiejaar dus. Betekent dit dat de snelle groei van de afgelopen jaren stopt? Wel als er wordt gekeken naar de cijfers van nieuwe gebruikers op het platform in het komende jaar, benoemt Sandor. Maar niet als er wordt gekeken naar de investering in de huidige gebruikers. Hij licht toe: “Het komende jaar zullen we veel meer de tijd nemen om ons te richten op onze bestaande relaties. SpotOnMedics heeft zoveel waardevolle producten die door anderen niet op deze manier worden aangeboden. Daarover kunnen onze praktijkadviseurs veel meer in contact zijn met de praktijken, want we geven hen instrumenten om de prestaties van hun eigen praktijk dagelijks te monitoren en te verbeteren.”
Uiteraard moet dit niet onopgemerkt blijven bij de gebruikers. Dat wat je aandacht geeft, groeit. “Ik hoop dat de FysioOne gebruikers in 2021 van onze plannen drie dingen gaan merken”, zegt Sandor. “Ten eerste dat we simpelweg meer tijd en aandacht aan ze besteden. Ten tweede dat we voorspelbaarder worden, dus minder verrassingen. Dat betekent bijvoorbeeld een stabiele performance van het platform, maar ook dat hun ingestuurde tickets nog sneller worden opgelost. Ten derde hoop ik dat ze zien dat we met gezonde energie werken aan nieuwe oplossingen voor hun praktijken. Of dat nou zit in dashboarding zoals Financial Intelligence, of in nieuwe samenwerkingsverbanden met partijen als ZorgDomein waar de praktijken hun voordeel mee kunnen doen.”
Volwassen worden en schaalbaar maken
Bij bewust groeien hoort dat het bedrijf schaalbaar gemaakt wordt, en de werknemers volwassen. “Volwassen worden”, zoals Sandor het noemt, gaat vooral over het maken van plannen, doen wat je belooft en tijdig bijsturen waar nodig. Op het moment van dit interview is iedere afdeling druk met het afronden van hun afdelingsplannen voor 2021; gisteren werden deze in een grote online meeting aan elkaar gepresenteerd. Sandor: “We maken ons ook klaar voor de groei na 2021. Dat betekent dat mensen leren om verder en meer samen vooruit te plannen. Dat het gebruikelijk is om rapportages op te stellen, periodiek te kijken hoe het gaat en tijdig bij te sturen. In het begin gaat dat misschien onwennig voelen, omdat iedereen gewend is om alleen gas te geven op direct voorliggende uitdagingen.” Maar, zo benoemt Sandor, uiteindelijk leidt gezamenlijke en tijdige voorbereiding tot een ritme met meer rust. En ook meer plezier. “Dat zie ik eigenlijk nu al gebeuren, zoals in de meeting voor de afdelingsplannen van gister. Mensen leren zichtbaar van elkaar.”
Van de sfeer van een vol SpotOnMedics kantoor heeft Sandor nog niet kunnen proeven: hij startte zijn nieuwe functie tenslotte afgelopen zomer, tijdens de coronacrisis. Wat is dusver zijn indruk van de (vooral thuiswerkende) medewerkers? “Heel positief. Hardwerkend, betrokken… De meesten hebben ook echt iets met SpotOnMedics, en weten veel op hun eigen vakgebied – daar ben ik positief door verrast. Het is nu met name een kwestie van al die positieve energie en arbeidslust kanaliseren. Als we allemaal meer tijd nemen om ieders intelligentie in ons werk te stoppen, iets meer structuur met elkaar aan te brengen en discipline te behouden… Ja jeetje, dan gaan we zoveel extra bereiken, daar heb ik heel veel vertrouwen in. De ingrediënten die er liggen zijn gewoon goed, en het perspectief des te meer.”
“Productmanagement gaat over verbinding.”
Productmanagement heeft in iedere organisatie een andere betekenis. Het gaat om technische ontwikkeling, contact met de doelgroep, strategie en marketing, maar kent wel honderd verschillende definities. Niels Rientjes startte in 2015 bij SpotOnMedics als implementatie consultant. Hij groeide al snel door tot klant succes manager, waar hij als lid van het management team leiding gaf aan het Klant Contact Center, team Implementaties en team Marketing & Events. Eind 2020 stapte hij in de rol van productmanager om de term binnen SpotOnMedics te herdefiniëren. “In 2021 gaat productmanagement over verbinden.”
Verbinding
“Een mooi woord voor mijn functie is ‘verbindingsofficier’. Voorheen was het team Productmanagement een onderdeel van de IT afdeling. Sinds mijn aanstelling is het team echt een aparte afdeling geworden, die direct onder de algemeen directeur valt. Dat hebben we besloten zodat ik als productmanager afdelingsoverstijgend kan werken. Het geeft de mogelijkheid om meer te verbinden. Enerzijds is dat tussen afdelingen: als er iets speelt bij SpotOnMedics Personeel dat invloed heeft op FysioOne kunnen we dat gelijktijdig aanpakken, waarmee we echt invulling geven aan ons all-in-one concept. Anderzijds ga ik meer verbinden tussen intern – de organisatie, het bedrijf – en extern – de gebruikers en businesspartners van SpotOnMedics. Dat betekent dat ik mijn ogen en oren open houd om te registreren wat er in de fysiotherapiemarkt gebeurt en wat onze gebruikers zeggen, om dat te kunnen vertalen naar concrete oplossingen die ook werkbaar zijn in onze interne organisatie.”
Het jaar 2020
“Natuurlijk was 2020 een ongelofelijk vreemd jaar. Als ik kijk naar wat we in die 12 maanden hebben gedaan dan steken de webinars er voor mij bovenuit. De webinars draaien om het levendig maken van de SpotOnMedics Academy, een belangrijk onderdeel vanuit productmanagement. Ik bekleed deze nieuwe rol pas sinds december 2020, maar zag ook als klant succes manager (Niels’ functie tot december 2020, red.) dat de webinars werken. Niet alle gebruikers lezen onze nieuwsupdates via e-mail even goed, en zijn dus soms onvoldoende op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Door onze webinars, die ook op een later moment teruggekeken kunnen worden, wordt de drempel tot informatie lager.”
“Daarnaast vond ik het mooi om te zien dat er het afgelopen jaar op productgebied zoveel is gebeurd rondom SpotOnMedics Intelligence. Er zijn een hoop nieuwe dashboards ontwikkeld. Bijvoorbeeld het Kwaliteitsdashboard om je voor te bereiden op een audit, het COVID-19 dashboard om terugvalpercentages te zien en een nieuwe variant op het Ketendashboard voor het bestuur van fysiotherapieketens. Ook is er door het team hard gewerkt aan het Financial Intelligence dashboard, dat in februari 2021 gelanceerd gaat worden. In FysioOne, in de agenda en het EPD, zijn er ook verbeteringen doorgevoerd. Bijvoorbeeld het vernieuwen van alle grafieken en tabellen, de pilot voor de integratie met ZorgDomein of de aanpassingen die we hebben gemaakt toen de coronapandemie in Nederland begon.”
Vernieuwing in 2021
“In 2021 gaat productmanagement anders gevoerd worden dan voorheen. Met de verbindende functie die ik net noemde krijgt productmanagement een meer centrale rol in de organisatie. Het wordt een soort doorlopend gesprek tussen de binnen- en buitenkant van SpotOnMedics. Als ik hiervan een paar voorbeelden moet noemen zijn dat bijvoorbeeld als eerste de Gebruikersoverleggen. Door corona moesten die in 2020 uit de agenda gehaald worden, maar ik ben zeker van plan om deze waardevolle overleggen in 2021 weer te voeren. Een tweede voorbeeld dat in dezelfde lijn ligt is dat dit jaar de SpotOnMedics Adviesraad wordt opgericht, waarin we met diverse experts van binnen en buiten het fysiotherapieveld kunnen sparren over de ontwikkelingen in de markt en SpotOnMedics als bedrijf.”
“Een derde voorbeeld is dat er meer documentatie beschikbaar komt voor gebruikers van ons platform. De Academy nieuwsbrieven waarvoor gebruikers zich kunnen inschrijven zijn een belangrijke bron van informatie over ontwikkelingen, maar in 2021 worden hier vaste release notes aan toegevoegd. Ieder kwartaal ontvangen praktijken de release notes in hun mailbox, zodat ze gemakkelijk kunnen lezen wat er nieuw is op het platform. Deze release notes worden ook in aparte webinars doorgenomen. Tot slot komen er in 2021 betere opleidingsmogelijkheden voor de werknemers van SpotOnMedics. Binnen mijn functie ben ik ook project- en procesmanager, waarmee ik zorg dat iedereen binnen de organisatie tijdig op de hoogte is van ontwikkelingen in onze producten en diensten. Met een meer veelomvattende opleiding en documentatie worden de praktijkadviseurs en collega’s van het Klant Contact Center of implementatieteam beter in staat gesteld om vragen van klanten te beantwoorden.”
Projecten begin 2021
“Voor het begin van het nieuwe jaar staan er al een paar grote releases op de planning, daar kijk ik absoluut naar uit. Op de eerste werkdag van het nieuwe jaar is het speciale Intelligence dashboard voor leden van Zorg1 gelanceerd. Hiermee kunnen praktijken zelfstandig hun data exporteren, en hebben ze ook direct een tool om hun data van Zorg1 trajecten te monitoren. Daarna wordt in januari de langverwachte ZorgDomein integratie vrijgegeven, die beschikbaar is voor alle klanten. Dan is er in de eerste helft van februari ook nog het nieuwe dashboard in SpotOnMedics Intelligence: Financial Intelligence. Een grote toevoeging aan de tool, omdat dit dashboard data uit FysioOne, Financieel en Personeel met elkaar koppelt. We maken dus een vliegende start. Minder spannend, maar even belangrijk in het eerste kwartaal zijn de updates in de Mobiele Agenda en de module ‘Online inplannen’ op de website van praktijken. Dit zijn ook wensen die we hebben meegenomen uit het klanttevredenheidsonderzoek van 2020 en de SpotOnMedics Wensenlijst. Later in het jaar staat er natuurlijk meer op de agenda, maar daar wil ik nog niet alles over vertellen!”
Kwaliteitsverbeteringen
“Naast de grote lanceringen van nieuwe koppelingen of dashboards ga ik me in 2021 ook juist focussen op wat we al hebben, en hoe dat beter kan. Het past in SpotOnMedics’ thema voor dit jaar: bewust groeien. Zo nemen we dit jaar bijvoorbeeld het gehele platform onder de loep, om nieuwe technologie door te kunnen voeren. Daarmee kunnen we een betrouwbare performance – betere beschikbaarheid, meer stabiliteit – aan de gebruikers garanderen. Daarnaast worden de zogenaamd ‘kleine’ kwaliteitsverbeteringen, de quality of life improvements zoals ik ze noem, dit jaar belangrijker. Sommige onderdelen in onze programmatuur zijn feitelijk voor 99% af. Ze werken wel, goed zelfs, maar ze kunnen gebruiksvriendelijker. Dingen afmaken heeft soms een negatieve lading, want vanuit enthousiasme wil je werken aan iets nieuws. Maar uiteindelijk maken juist zulke kwaliteitsverbeteringen het product robuuster. Het leidt ertoe dat therapeuten fijner hun werk kunnen uitvoeren, dat ze bijvoorbeeld minder muisklikken nodig hebben om iets gedaan te krijgen in het EPD. Dat vertaalt zich uiteindelijk naar meer beschikbare tijd.”
“In 2021 treden we meer in contact met de klant.”
VvAA en SpotOnMedics
“In 2021 treden we meer in contact met de klant.”
Voor iedereen was 2020 een bewogen jaar met een onverwachte wending. Het coronavirus had enorme impact op de maatschappij, waarmee ook voor de paramedische branche een onzekere tijd aanbrak. SpotOnMedics maakte de ontwikkelingen van dichtbij mee en stond ondertussen voor dezelfde uitdaging: hoe richt je een bedrijf in korte tijd van A tot Z corona-proof in? De diensten en producten staan 100% in de cloud, maar nu moest ook de interne organisatie zich online bewijzen. Dankzij een stevige online fundering slaagde het team erin om alle werkprocessen voor te zetten. Toch biedt de digitale wereld niet overal een oplossing voor. Vooral persoonlijk klantcontact vraagt nu om inventiviteit. Meer dan 150 geplande evenementen werden geschrapt, praktijkbezoeken konden niet doorgaan en klantgesprekken konden alleen online of telefonisch plaatsvinden. Hoe kijkt Frans Rientjes, commercieel directeur, hierop terug? En wat kunnen praktijken in 2021 van SpotOnMedics verwachten?
Laten we beginnen met een terugblik op het afgelopen jaar. In januari maakten we een vliegende start met grote plannen en ambities voor 2020. Tot de wereld in de coronacrisis belandde en ook SpotOnMedics moest anticiperen. Als we kijken naar de interne organisatie, waar heeft corona dan zoal toe geleid?
“Vrijwel alles is in 2020 anders gelopen dan gepland en verwacht. Natuurlijk zijn we het jaar gestart met een jaarplan en mijlpalen. Echter in maart, ik was toen zelf op wintersportvakantie, kwam de eerste lockdown en ging het land op slot. Na een vervroegde terugreis werden nieuwe plannen gemaakt. Iets behoudender, want het idee was dat we na enkele weken tot maanden het oude normaal weer zouden kunnen herpakken. Nu weet iedereen dat dit niet het geval is gebleken: de inmiddels bijgestelde bedrijfsplanning moest opnieuw herzien worden.”
“Het contact met de klanten is voor SpotOnMedics heel belangrijk. Daarom organiseren we normaal gesproken veel evenementen en bijeenkomsten, zowel in onze FysioHub in Hoofddorp als op andere locaties in het land. Trainingen en masterclasses, maar ook regiobijeenkomsten, netwerkevents zoals Secretaressedag en niet te vergeten ons jaarlijkse Gebruikersevent. Dat zijn belangrijke mijlpalen voor persoonlijk contact, kennisdeling en co-creatie waar zowel ons team als de klanten veel waarde aan hechten. Doorlopend zijn er nieuwe ontwikkelingen waar we met elkaar op in willen en moeten spelen. Helaas hebben we in 2020 op dit gebied veel minder kunnen doen dan gebruikelijk. We moesten omschakelen naar online afspraken en bijeenkomsten.”
“In 2020 hebben we wel geleerd dat we veel zaken voor onze klanten online kunnen organiseren en begeleiden. Meer dan ooit tevoren hebben we online events in de vorm van webinars georganiseerd en ook de implementatietrajecten bij nieuwe praktijken, inclusief de trainingen, hebben we online verzorgd. Natuurlijk moesten we hier een weg in vinden. Had iemand ons in 2019 gevraagd of SpotOnMedics een online bedrijf was, dan hadden we hier volmondig ‘ja’ op geantwoord. En dat klopt natuurlijk. Onze producten en diensten staan 100% in de cloud en ook ons team werkt in een online omgeving. Maar als je ineens ook alle processen en communicatie online moet voortzetten dan komt daar ook nog eens het intern functioneren van het bedrijf bij. De manier waarop we met elkaar communiceren is dit jaar veranderd. Qua werkprocessen, communicatie en kennisdeling hebben we veel dingen opnieuw moeten uitvinden en bijsturen.”
“Dit heeft tot nieuwe manieren van samenwerken en beheersinstrumenten geleid. Google Meet, Zoom en andere vormen van online vergaderen met collega’s, klanten en businesspartners hebben snel hun entree gemaakt en iedereen doet hieraan mee. De kantoorwerkplekken staan nu voor een groot deel bij onze medewerkers thuis. Dit scheelt weliswaar reistijd, maar even kort iets afstemmen met collega’s vraagt wel om bewuste actie en beter tijdbeheer.”
De focus werd dus volledig verlegd. Geen evenementen in de FysioHub, geen teambijeenkomsten op kantoor en weinig fysieke contactmomenten met praktijkhouders en therapeuten. Maar in plaats daarvan: alle zeilen bijzetten voor het online voortzetten van de werkzaamheden en processen. Dat vraagt veel van de interne organisatie. Als we buiten de organisatie kijken naar de gevolgen van corona, wat is je dan vooral bijgebleven?
“Beeldbellen is niet alleen in ons eigen handelen belangrijk geworden, maar heeft ook in de zorgverlening door onze klanten een belangrijke positie gekregen. In het FysioOne patiëntendossier was beeldbellen al volledig geïntegreerd. Praktijken kunnen hier met slechts enkele muisklikken gebruik van maken. Door corona is het actieve gebruik hiervan sterk toegenomen. Bij onze klanten merken we dat beeldbellen niet een vervanging maar juist een aanvulling is. Ook zien we dat het bewust omgaan hiermee extra aandacht en begeleiding vraagt. De patiënt is immers niet meer bij je in de behandelkamer: hoe geef je hem of haar nu dat bijzondere gevoel van vertrouwen en de juiste en beste behandeling?”
“Ook ontstond er behoefte aan een corona dashboard voor inzicht, en aan een specialisatiekaart voor verslaglegging van COVID-19 zorg. Beiden hebben we in relatief korte tijd kunnen vrijgeven. Ze ondersteunen de praktijk in deze bijzondere situatie, die zich zoals we nu weten ook in 2021 voortzet. Het corona dashboard biedt onder andere inzicht in het aantal zittingen, intakes, groepsbehandelingen en de omzet gedurende de coronamaatregelen, versus de periode ervoor en erna. Met de post-corona specialisatiekaart kunnen fysiotherapeuten de zorgverlening aan coronapatiënten eenvoudig vastleggen.”
Het vastleggen en monitoren van data werd door corona ineens belangrijker en actueler dan ooit. Met het corona dashboard heeft SpotOnMedics de praktijken in korte tijd een slimme tool aangereikt. Zijn er meer producten of diensten ontwikkeld die inzicht verschaffen, of praktijken extra ondersteuning bieden?
“In 2020 heeft het productteam ook een Audit-readiness dashboard en een Financial Intelligence dashboard ontwikkeld. Beiden hebben niet zozeer een corona achtergrond, maar spelen wel in op de steeds belangrijker wordende vragen van praktijkhouders op het gebied van het managen van hun bedrijf. Vragen zoals ‘ben ik klaar voor een audit?’ of ‘wat is het financieel rendement van mijn praktijk, mijn oefenruimte en mijn individuele therapeuten?’ worden met behulp van SpotOnMedics Intelligence beantwoord. Omdat SpotOnMedics Intelligence dagelijks verse data uit de praktijkomgeving ophaalt heb je als praktijkeigenaar doorlopend actueel zicht op de praktijk en de bijbehorende managementvraagstukken.”
“In algemene zin hebben we geleerd dat ontwikkelingen en veranderingen in steeds hoger tempo op ons af komen. Het is belangrijk om je organisatie, je instrumentarium en je team daar doorlopend op bij te sturen en te ontwikkelen. Voor fysiotherapiepraktijken geldt dit ook. SpotOnMedics wil hierbij ondersteunen middels het leveren van producten en het aanleren hoe daarmee om te gaan. Leren verbeteren, iedere dag opnieuw. Met ons producten- en dienstenpakket, de SpotOnMedics Academy, webinars en masterclasses spelen we hier steeds verder op in.”
Het jaar 2020 heeft ons dus uitgedaagd, maar ook verder gebracht. Sterker nog: het aantal gebruikers is opnieuw gestegen en het platform is flink doorontwikkeld. Wat waren volgens jou de grootste mijlpalen en successen van 2020, vanuit commercieel oogpunt?
“We hebben weer een groot aantal fysiotherapiepraktijken mogen verwelkomen op het platform. Ik kan wel een aantal mijlpalen noemen, zoals het besluit van de coöperatie FysunieQ in Noord-Limburg om collectief met zo’n 45 praktijken en bijna 300 therapeuten over te stappen naar SpotOnMedics en met elkaar data te verzamelen in een eigen ketendatabase en ketendashboard. Maar ook de keuze van de groep Wittemeer, die met 60 praktijken en 900 therapeuten hebben besloten dat SpotOnMedics hun standaard verwerkingsplatform wordt. Ook zij gaan een eigen ketendatabase en ketendashboard gebruiken om bereikte zorgresultaten te monitoren.”
“Als ik naar de producten en diensten kijk, dan is de verdere ontwikkeling van SpotOnMedics Intelligence hierbij een belangrijke mijlpaal. Waar bij de start van 2020 nog alleen het Clinical Intelligence dashboard en het Praktijk/- Ketendashboard beschikbaar waren, zijn er in de loop van het jaar meerdere dashboards bijgekomen waarmee praktijken specifieke managementvraagstukken kunnen analyseren en hun praktijkbesluiten kunnen onderbouwen. Nieuw ontwikkeld zijn het COVID-19 dashboard, het Audit-readiness dashboard en het Financial Intelligence dashboard. Voor ketens die hier gebruik van maken is op basis van co-creatie een verbeterde versie van het Ketendashboard ontwikkeld. We zien een toenemend belang voor fysiotherapiepraktijken om samen te werken, om zorgprotocollen te kunnen delen en een gebundelde dataverzameling op te bouwen. Elke keten heeft hier zijn eigen beweegredenen voor, waarbij van elkaar leren centraal staat.”
Dat zijn mooie mijlpalen en successen om mee te nemen naar 2021. Kun je ons meenemen in de speerpunten of focusgebieden voor dit jaar?
“In 2021 willen we meer in contact met de klanten treden. De focus op groei wordt verlegd naar contact en communicatie met bestaande klanten en het leveren van meer product en kwaliteit. In het jaarplan 2021 hebben we dit het thema ‘bewuste groei’ gegeven. Bestaande klanten gaan dit merken in de dienstverlening en contactmomenten met onze praktijkadviseurs. Met deze gesprekken willen we vooral het gebruik van FysioOne en de overige producten en diensten optimaliseren. Hoe kan SpotOnMedics de praktijk ondersteunen? De achterliggende gedachte is dat we beter gaan zorgen voor de bestaande klantengroep. Zij hebben ons gebracht naar het huidige SpotOnMedics en met hen willen we dat ook voortzetten.”
“Het wordt dan ook steeds belangrijker dat we klantgegevens systematisch vastleggen in een klantinformatiesysteem. In 2021 wordt een nieuw CRM (Customer Relationship Management, red.) systeem in gebruik genomen. Dit systeem wordt straks door de verschillende SpotOnMedics teams gebruikt, zodat we allemaal hetzelfde klantbeeld hebben. Zo werken we samen aan een betere dienstverlening. Uiteraard houden we ook tijd vrij om met praktijken te spreken die op ons platform willen aansluiten, maar dat is in tegenstelling tot voorgaande jaren geen speerpunt meer.”
Het vastleggen van gegevens wordt steeds belangrijker, we zien dit ook bij de fysiotherapiepraktijk. Steeds meer praktijken kiezen voor een business intelligence tool en datagestuurd management.
“Dat klopt. Big data is al lang niet meer alleen beschikbaar voor grote bedrijven zoals Google of de zorgverzekeraar. Met SpotOnMedics Intelligence als aanvulling op FysioOne is big data ook beschikbaar voor alle fysiotherapiepraktijken op ons platform. In 2020 hebben reeds vele praktijken besloten zich te bekwamen in het gebruik van deze business intelligence tool en data science. De diverse Intelligence dashboards die ik al eerder noemde, maar bijvoorbeeld ook een module voor datalevering aan leveranciers van zorgproducten zoals Zorg1 of FysioTopics, worden daarbij nieuwe management-ondersteunende modules.”
Sommige praktijkhouders of fysiotherapeuten zullen zich afvragen: in hoeverre is dit echt nodig voor mijn praktijk?
“Wij denken dat het zeker nodig is. In een EPD leg je behandelgegevens vast, maar met business intelligence kun je analyseren welke behandeleffecten je met de uitgevoerde behandelingen hebt bereikt en hoe dit zich vertaalt in resultaten per aandoening of per individuele therapeut. In de komende jaren wordt het analyseren van het praktijkresultaat steeds belangrijker. Waarom? Omdat de zorg complexer wordt en een praktijk waarschijnlijk aanvullende afspraken wil maken met zorgverzekeraars, teamleden en externe stakeholders. Daarnaast is de patiënt mondiger geworden en wil deze ook weten hoeveel behandelingen nodig zijn om te herstellen. Zonder een adequaat instrumentarium, dat voor gedefinieerde praktijkanalyse dashboards bevat, is dit vrijwel onmogelijk.”
“In de fysiotherapie begint big data met het opbouwen van een zuivere dataset en het op eenvoudige wijze kunnen analyseren van behaalde resultaten. Op het niveau van geleverde zorg, maar ook op andere niveaus zoals compleetheid van dossiers, verbeterprogramma’s, audit-readiness en financieel rendement. Is dat dan alles? Nee, in overleg met onze klanten zal SpotOnMedics nieuwe Intelligence modules blijven ontwikkelen. Omdat we dat leuk vinden? Ook, maar vooral omdat onze klanten deze nodig hebben en erom vragen. In de veranderende zorg ontstaan er steeds andere en complexere vraagstukken die per praktijksituatie anders zijn. Dit maakt dat het programmeren van nieuwe functies in FysioOne niet langer voldoende is. Praktijken die hun data op eenvoudige wijze kunnen analyseren en vertalen in programma’s van doorlopend leren en verbeteren zijn beter voorbereid op de toekomst.”
Eerder in ons gesprek noemde je Financial Intelligence. Wat is de toegevoegde waarde van dit dashboard, en is deze al in gebruik genomen?
“Financial Intelligence combineert data uit FysioOne (uitgevoerde behandeltrajecten, red.) met data uit de boekhouding (omzet en kosten, red.) en de personeels- en salarisadministratie (directe en indirecte loonkosten, red.). De praktijkhouder krijgt hiermee zicht op de relaties tussen geleverde zorg en het financieel rendement daarvan. Op praktijkniveau of per te kiezen dimensie, zoals type behandeling of therapeut. Ook geeft het inzicht in de bezettingsgraad van de behandelkamers, de oefenzaal of specifieke sport- en fitnessgroepen. De lancering van Financial Intelligence staat in het eerste kwartaal van 2021 op de planning.”
In het kader van big data en business intelligence voelt SpotOnMedics duidelijk een missie om de praktijken hierbij te ondersteunen. Leidt meer inzicht op managementniveau ook tot meer behoefte aan advies? Praktijkhouders komen automatisch voor meer beslissingen te staan.
“Dat is een logisch gevolg inderdaad, maar tegelijkertijd kan de praktijkhouder zijn keuzes beter onderbouwen en de vraagstukken zelfstandig beantwoorden. Het is wel belangrijk dat je bekwaam bent in het correct verzamelen en interpreteren van de data. Op het gebied van big data zorgt SpotOnMedics voor opleiding en coaching zodra een praktijk zijn Intelligence omgeving door ons laat inrichten. Je leert werken met de instrumenten, krijgt voorbeelden uit de praktijk en gaat actief aan de slag in de eigen dashboards. Ook nodigen wij gastdocenten uit die in hun eigen praktijk al een jaar of langer gebruikmaken van SpotOnMedics Intelligence.”
“Op adviesgebied linken we de mogelijkheden van de Intelligence dashboards aan de strategische en tactische vraagstukken van de praktijkhouder. Denk hierbij aan het in kaart brengen van praktijk- en therapeutrendement. Informatie die tot voor kort mogelijk niet zo relevant was, maar zodra de praktijk gaat werken met vaste zorgproducten en vergoedingsstructuren wordt het opeens erg belangrijk. Wie uit mijn team kan deze vorm van behandelen met een vaste vergoedingsstructuur overzien en binnen de beschikbare zorgbudgetten patiënten naar volledig herstel begeleiden?”
“Op deze manier helpen we praktijken niet alleen met een efficiënt platform voor de dagelijkse praktijkadministratie, maar zorgen we ook voor het leren omgaan met nieuwe analysetools, het leren lezen van dataverzamelingen en het nemen van data-onderbouwde beslissingen in de praktijk.”
In de afgelopen jaren heeft SpotOnMedics meerdere samenwerkingen met accountantskantoren bekendgemaakt. Externe ondernemersadviseurs met ervaring in de fysiotherapie worden intern opgeleid tot SpotOnMedics Advisor. Welke adviesbehoefte wordt hiermee vervuld?
“Met verschillende accountantskantoren heeft SpotOnMedics een nauwe samenwerking. Zo is VvAA in 2020 zelfs onze aandeelhouder geworden. Kantoren zoals Countus en AccountAnders willen hun klanten ook het beste fysioplatform en bedrijfsadvies bieden. Deze externe bedrijfsadviseurs leiden wij op, zodat zij hun praktijken kunnen begeleiden bij het lezen en interpreteren van de data. Dit leidt tot de juiste beslissingen op zowel operationeel als klinisch niveau. Samen met deze partners komen we dus tot de beste combinatie van een online praktijkplatform en gericht klantadvies.”
Waar kijk je in 2021 het meest naar uit, als commercieel directeur?
“Het behoud van de online lessen die we in het corona-jaar geleerd hebben, gecombineerd met het warme klantcontact zoals we dat in de voorgaande jaren hebben ervaren. Vanuit SpotOnMedics zetten we in op bewuste groei middels verbetering van onze dienstverlening en kwaliteit. Dit moet leiden tot meer betrokkenheid van onze gebruikers en een focus op doorlopend meten, analyseren en verbeteren. Hier kijk ik erg naar uit.”
VvAA en SpotOnMedics
Hoofddorp – Utrecht, 7 juli 2020 – VvAA, collectief van en voor ruim 124.000 zorgverleners, en SpotOnMedics, leverancier van all-in-one platform FysioOne, versterken hun banden. VvAA en het management van SpotOnMedics hebben hun belang beiden uitgebreid. Een stap die past in de strategie van VvAA om haar leden, waaronder fysiotherapeuten, ook in de toekomst zoveel mogelijk te ontzorgen via online en integrale dienstverlening. Sandor Brouwer is benoemd tot algemeen directeur van SpotOnMedics. Samen met oprichters Frans Rientjes en Wilco Hamoen vormt hij de driekoppige directie die het zelfstandige bedrijf naar een volgende fase zal leiden.
SpotOnMedics biedt praktijkhouders in de fysiotherapie een integraal online platform FysioOne met diensten waarmee zij hun volledige praktijkadministratie – van behandelingen, declaraties, patiëntendossiers, financiële administratie en personeels/salaris administraties tot en met business intelligence en benchmarks met andere praktijken – volledig, snel en accuraat kunnen organiseren. De gegevens en kennis die worden vastgelegd in het online platform vormen de basis voor ondersteunende dienstverlening en maatwerkadvies aan praktijken. Dit leidt tot ontzorging van de praktijk en verbetering van het praktijkrendement.
Potentie voor de toekomst
De uitbreiding van de deelneming van VvAA in SpotOnMedics past in de strategie van VvAA waarin het ontzorgen van zorgverleners met behulp van integrale, online dienstverlening een van de speerpunten vormt. De ondersteunende administratieve dienstverlening van SpotOnMedics, zoals het verzorgen van boekhoudingen, jaarrekeningen en verloning, sluit bovendien aan bij de bestaande dienstverlening van VvAA en biedt kansen voor groei en verdere ontwikkeling. Freek Roelofs, lid van de hoofddirectie VvAA: “SpotOnMedics is een succesvol en innovatief bedrijf met een meer dan gezonde potentie voor de toekomst. De integraliteit tussen de dataverwerking op het platform, ondersteunende diensten en advies vormen hét fundament om zorgverleners te kunnen adviseren en ontzorgen.”
Volgende fase
Sinds de oprichting van SpotOnMedics in 2011 heeft het bedrijf een belangrijk aandeel verworven in de markt voor fysiotherapeuten, een van de belangrijke doelgroepen van VvAA. Samen met oprichters Frans Rientjes en Wilco Hamoen, die hun aandeel in het bedrijf eveneens uitbreiden, vormt nieuwkomer Sandor Brouwer de driekoppige directie die het bedrijf de volgende fase in zal leiden. Brouwer heeft een brede achtergrond als directeur, interim-manager en adviseur. Hij heeft veel ervaring met het realiseren van groeistrategieën en bedrijfstransformaties en werkte onder meer bij Novamedia, Deutsche Bank en KPMG. Sandor Brouwer: “Ik kijk ernaar uit om de toekomst van SpotOnMedics samen met Frans en Wilco verder vorm te geven. Onze focus blijft gericht op het maximaal ontzorgen van fysiotherapeuten en praktijkhouders, zodat zij zich kunnen richten op de uitoefening van hun vak.” Frans Rientjes: “Wilco en ik verwelkomen de intensivering van de banden met VvAA. Met elkaar staan we sterker dan ooit en zijn we optimaal toegerust om het succes van SpotOnMedics verder te vergroten. Met de nu uitgetreden fysiotherapie aandeelhouders vormen we in de komende periode een adviesraad om de betrokkenheid van de founding fathers te behouden.”
Over SpotOnMedics
Vanuit het idee dat fysiotherapiepraktijken behoefte hebben aan een all-in-one platform dat hen ondersteunt heeft SpotOnMedics een innovatief platform ontwikkeld met praktijksoftware, financiële en personele/salaris diensten, opleidingen en business intelligence tools met een praktijk- en ketendashboard. Met haar drie lagen businessmodel van producten en diensten staat SpotOnMedics steeds meer naast de fysio-ondernemers om samen te werken aan hun praktijk en de en zorgkwaliteit te visualiseren met haar business intelligence advies. Innovatie, samenwerking met zorgprofessionals, gebruiksgemak, efficiëntie in administratie, doelmatigheid en verbetering van het praktijkrendement door verschillende mogelijkheden van waardecreatie zijn voor SpotOnMedics belangrijke kernwaarden. Dagelijks werken er bijna 5.000 fysiotherapeuten met FysioOne en er zijn meer dan 1,5 miljoen patiëntportalen actief op het FysioOne platform. Kijk op www.spotonmedics.nl voor meer informatie.
Over VvAA
Als collectief van ruim 124.000 zorgverleners is VvAA de stem en steun van zorgverleners in Nederland. In 1924 gestart door drie artsen die vonden dat ze samen sterker stonden, is de organisatie inmiddels uitgegroeid tot een collectief van ruim 124.000 leden. VvAA laat de stem van zorgverleners horen op zorgbrede onderwerpen als bezieling in de zorg, vrije artsenkeuze en vermindering van bureaucratie. Daarnaast ondersteunt VvAA haar individuele leden en hun zorgondernemingen in de vorm van kennisdeling, advies, ontwikkeling, verzekeringen en andere beroeps specifieke dienstverlening. Afgestemd op hun situatie en mede ontwikkeld door en voor zorgverleners. Kijk op www.vvaa.nl voor meer informatie.
COVID-19: een nieuwe werkelijkheid
“Het virus is een accelerator voor online werken geweest.”
Online informeren en inspireren
COVID-19: een nieuwe werkelijkheid
Het jaarplan 2020 lag klaar en het team maakte een vliegende start. En toen: COVID-19, al snel gevolgd door de eerste lockdown. Door snel te schakelen, pro-actief te communiceren en vooral in mogelijkheden te denken ontstonden er creatieve oplossingen en initiatieven.
De data scientists lanceerden een corona dashboard, het productteam ontwikkelde een COVID-19 specialisatiekaart, de Academy werd voorzien van extra hulpmiddelen, en via social media gaven we een kijkje achter de (thuiswerk)schermen. Op deze pagina vindt u een aantal voorbeelden. Hoe bleef ons team in mogelijkheden denken?
Volledig vanuit huis werken? Dat was voor ons ook even schakelen. Met enkele aanpassingen lukte het om alle werkzaamheden online voort te zetten en continu bereikbaar te blijven voor de klant. Het samenwerken op kantoor werd natuurlijk enorm gemist, evenals het persoonlijke contact met de praktijken. Om een impressie te geven van ons thuiswerkende team deelden we in april en mei de volgende video’s op social media. Klik op de afbeeldingen om de video’s op Facebook te bekijken.
Kennis delen is bij SpotOnMedics absoluut een speerpunt. Aan de start van 2020 stonden er daarom meer dan 150 evenementen gepland in de FysioHub, ons interne event center. Trainingen, masterclasses, inspiratiesessies, netwerkevents… Maar helaas: daar ging een streep doorheen. In korte tijd werd een webinarprogramma opgezet (klik hier voor een overzicht van alle webinars in 2020) en deelden we onze kennis online in plaats van offline.
Wist u dat meer dan 2.509 praktijkhouders, managers en fysiotherapeuten in 2020 deelnamen aan een SpotOnMedics webinar? Dit is inclusief de teruggekeken opnames.
Uitgelicht item: Corona en toch investeren?
In november werden alle praktijken uitgenodigd voor een online inspiratiesessie met Bas Wolbert (praktijkeigenaar Wolbert Fysio, Uden). In een interview met Debby Dekkers (sales coördinator SpotOnMedics) vertelde Bas over zijn unieke ondernemersstrategie gedurende de coronapandemie. Uden, waar de praktijk van Bas gevestigd is, werd afgelopen voorjaar zeer hard geraakt door het coronavirus. In korte tijd investeerde Bas in een multidisciplinair coronateam en lanceerde hij het initiatief Coronazorgteam.nl.
Uitgelicht item: Podcast over de adoptie (en toekomst) van video consults
In oktober werd de FysioHub door Talking Physio omgetoverd tot podcast studio. Samen met Physitrack, Zilveren Kruis, FysioExpert en diverse gastsprekers werd gediscussieerd over eHealth en video consults binnen de fysiotherapie. Heeft u hem al geluisterd? Klik hier om de podcast te openen via uw browser of Spotify.
Onze praktijkadviseurs rijden normaal gesproken door het hele land om u persoonlijk te spreken over de ontwikkelingen, knelpunten of behoeften in de praktijk. Helaas werd het in 2020 al snel onverantwoord om de agenda vol te plannen met fysieke afspraken. Tegelijkertijd groeide de behoefte aan advies en ondersteuning, want het coronavirus wekte vragen en zorgen op.
Via nieuwsbrieven, e-mails en andere communicatiemiddelen hebben wij alle praktijken geattendeerd op de online mogelijkheden. Wilt u een telefonische afspraak inplannen, of toch liever videobellen via Google Meet, Zoom of Whatsapp? Het kon, en kan nog steeds. Om een afspraak te maken kunt u contact opnemen met uw vaste praktijkadviseur, of met Sadé Visscher (Inside sales) via sales@SpotOnMedics.nl of 088 – 6600 800.
In april werd het COVID-19 dashboard toegevoegd aan alle SpotOnMedics Intelligence accounts. Het dashboard geeft informatie over het aantal zittingen, intakes, groepsbehandelingen en de omzet voor de periode van de maatregelen vanuit de regering (tot week 12) en de periode daarna. Daarnaast is er een werkblad beschikbaar om een vergelijking te kunnen maken voor de jaren 2018, 2019 en 2020. Ter ondersteuning werd via de Academy een online handleiding ter beschikking gesteld.
Voor de verslaglegging van coronapatiënten is er een speciale COVID-19 specialisatiekaart ontwikkeld en beschikbaar gesteld in FysioOne. De kaart is samen met coronatherapeuten opgesteld. De anamnese van de fysiotherapiekaart is hierin als basis genomen en uitgebreid met vragen voor de disciplines diëtetiek, ergotherapie, psychologie en logopedie. Deze extra vragen zijn toegevoegd op basis van de adviezen vanuit het KNGF en de E-learning van het Chronisch ZorgNet tot coronatherapeut. Deze specialisatiekaart is in 2020 kosteloos ter beschikking gesteld aan alle FysioOne gebruikers.
In dit jaaroverzicht kunt u meer lezen over de impact van het coronavirus op de interne organisatie en fysiotherapie in het algemeen. Navigeer via het menu icoon naar de interviews met Sandor Brouwer (algemeen directeur), Frans Rientjes (commercieel directeur) en Niels Rientjes (productmanagement) of scroll naar boven.
“Het virus is een accelerator voor online werken geweest.”
Fysiotherapiepraktijken met een gerust hart overzetten van hun oude EPD naar het all-in-one platform van SpotOnMedics: dat is de taak van het implementatieteam. Bij die taak hoort veel contact met praktijkhouders en therapeuten. Als er één team is dat daardoor altijd onderweg was naar praktijken in heel Nederland, dan waren zij het wel. Tot maart 2020. Niet meer in de auto en op de praktijken, maar thuis, achter de laptop aan de slag. Ook daar leggen de vier leden van het team de lat hoog, steeds op zoek naar verbetering. We gingen met ze in gesprek. Hoe kijken Maurice, Tim, Eric en Rosanne terug op 2020?
Maurice maakte in december 2017 de overstap van sportfysiotherapeut naar implementatie consultant bij SpotOnMedics. In het voorjaar van 2019 werd hij coördinator van het team.
“Door COVID-19 werd in maart opeens alles anders. Praktijken moesten de deuren sluiten, terwijl de planning voor de implementaties al was gemaakt. Samen zeiden we meteen: de implementaties moeten doorlopen, en net zo goed als bij een real life begeleiding. Tim en Eric, die de overstap van praktijken naar ons FysioOne platform verzorgen, zijn heel snel overgeschakeld naar digitaal werken. Dat vind ik echt superknap. Mijn hoogtepunt van 2020 is dan ook dat we het gewoon gefixt hebben met elkaar. In een moeilijke tijd hebben we snel kunnen schakelen uit wat we gewend waren, en toch veel praktijken geholpen om te werken met ons platform.”
“Het team bedenkt continu weer manieren om de implementaties beter en slimmer te maken. Als je dan vergelijkt hoe we in maart (tijdens de eerste lockdown, red.) online van start gingen en hoe we het nu doen… Neem bijvoorbeeld de Go Live dag, de eerste dag dat de praktijk werkt met FysioOne. Altijd een spannend moment. Onlangs had het implementatieteam met een praktijk afgesproken dat de praktijkhouder gedurende die dag in een aparte ruimte een laptop zou zetten met een live meeting met ons, zodat therapeuten de hele dag konden binnenlopen om hun vragen te stellen. Zoiets laat zien hoe innovatief het team is.”
“Voor ons is het virus dus een accelerator voor online werken geweest. Het voorkomt dat we teveel vasthouden aan een vertrouwde werkwijze. Een implementatie bestaat uit verschillende onderdelen, die elk om een andere benadering vragen. In een implementatie heb je momenten van sparren – samen met de praktijk kijken naar de meest ideale werkwijze, bespreken wat daarvoor nodig is – en momenten van adviseren, trainen en informatie geven – therapeuten leren werken met het systeem. Het afgelopen jaar hebben we geleerd dat voor het onderdeel van informatie geven digitaal gewoon hét medium is. Met sparren over processen in de praktijk daarentegen ben je afhankelijk van de praktijk en de personen; sommigen vinden het prettig om dit digitaal te doen, anderen niet. Daar passen we ons dus op aan. Wat ik zelf soms jammer vind aan het online werken is het gemis aan non-verbale communicatie. Soms voel je of er bij therapeuten onduidelijkheid of onzekerheid is over bepaalde onderdelen, dat gaat online moeilijk. Ik mis dan een digitale onderbuik.”
Begin 2017 kwam Tim binnen bij het Klant Contact Center van SpotOnMedics. Twee jaar later startte hij als implementatie consultant.
“Voorheen reed ik heel het land door om praktijken te begeleiden van hun oude systeem naar FysioOne. Na de eerste persconferentie – alles op slot – moest ik dus snel schakelen en het implementatieproces op een andere manier vormgeven. Sindsdien is het eigenlijk allemaal online gegaan. Wat ik heel gaaf vond is dat ik in die eerste periode, van maart tot en met mei, toch een tiental praktijken volledig online heb geïmplementeerd. Er stapten dus ondanks alles praktijken over, en zij werken op dit moment ook gewoon heel goed met het systeem.”
“In de zomer, toen er versoepelingen kwamen, kon ik bij sommige van deze praktijken op bezoek gaan voor een evaluatie. Even samen zitten en bespreken hoe het gaat, waar ze tegenaan lopen, wat we kunnen verbeteren. Dat was erg leuk, ik mistte het fysieke contact toch wel.”
“Het implementatieproces is dus behoorlijk veranderd… Maar zeker niet alleen in negatieve zin. Wat mij bijvoorbeeld enorm opviel is reistijd. Voorheen zat ik soms op een dag wel twee uur in de auto om van praktijk A naar praktijk B te rijden. Door digitaal te werken tijdens de lockdown viel reistijd volledig weg, en kon ik veel efficiënter werken. Ik heb twee uur extra over: dat vertaalt zich natuurlijk uiteindelijk naar meer tijd om beschikbaar te zijn voor praktijken. Daarnaast bleek het, ook in de zomer, voor veel praktijken soms handig te zijn om afspraken online te organiseren, want het is laagdrempeliger. De sessies met het gehele team waren gemakkelijker in te plannen omdat therapeuten ze ook vanuit huis konden volgen.”
Eric werd in mei 2020 onderdeel van het implementatieteam. Daarvoor was hij werkzaam als fysiotherapeut.
“Afgelopen mei maakte ik een carrièreswitch: ik was fysiotherapeut en ging aan de slag als implementatie consultant bij SpotOnMedics. Het inwerken op mijn nieuwe werkplek gebeurde dus tijdens de coronacrisis. Dat was soms op het rustige kantoor in Hoofddorp, maar ook veel online. Door het online werken voelde de afstand naar collega’s soms groter: je ‘stapt’ minder gemakkelijk op iemand af met een vraag. SpotOnMedics werkt natuurlijk met een heel kennisintensief platform, daarom is het als beginner fijn om soms face-to-face vragen te kunnen stellen. Gelukkig merkte ik ook dat SpotOnMedics innovatief en flexibel is. Het bedrijf kon de klap van het thuiswerken daardoor volgens mij goed opvangen.”
“Een persoonlijke mijlpaal van het afgelopen jaar was mijn eerste eigen implementatie bij een praktijk. Dat waren eigenlijk meteen twee praktijken tegelijk, die op dezelfde dag hun Go Live dag hadden. Op dat moment kon ik alle kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn inwerktijd bij het Klant Contact Center, al het inlezen en het oefenen met FysioOne, tot uiting brengen. Dan zie je opeens heel duidelijk het resultaat van zo’n inwerkperiode. Daarna heb ik in 2020 verschillende praktijken veilig kunnen overbrengen naar ons platform, en voor 2021 staan er weer veel implementaties op de planning waar ik naar uitkijk.”
Rosanne kwam eind 2017 binnen bij SpotonMedics als financieel specialist, en werd binnen een jaar daarnaast workflow manager. Sinds november 2019 is ze implementatie consultant voor SpotOnMedics Financieel.
“Mijn werk was in 2020 anders, maar niet per se door corona. Voorheen waren de financiële (boekhoudadministratie, red.) implementaties onderdeel van het team van SpotOnMedics Financieel, maar dat is eind 2019 losgekoppeld om er echt een aparte functie van te maken. Sindsdien ben ik onderdeel van het implementatieteam. Ik ben nu de persoon die het overzicht houdt over alle financiële implementaties. Voor praktijken is het ook handig: zij weten direct dat ze na de de opstart en trainingen in het eerste jaar bij mij kunnen aankloppen met hun vraagstukken.”
“Deze manier van het implementeren van SpotOnMedics Financieel is dus echt nieuw sinds 2020, en vanaf het begin deden we de relatief korte implementatiesessies al online. Er is in dat opzicht weinig veranderd sinds het coronavirus. Het enige verschil is dat ik sinds maart op de achtergrond soms kinderen hoor! Praktijkhouders en therapeuten volgen de training dan vanuit huis. Wat wél nieuw was door het coronavirus waren de webinars. Vanuit SpotOnMedics Financieel gaf ik webinars over debiteurenbeheer en herinnering-instellingen en over de pin module. Ook organiseerde ik een introductiesessie over SpotOnMedics Financieel. Zo’n webinar live geven – ze zijn nu op de Academy geplaatst – was een nieuwe stap in het afgelopen jaar.”
“Deze nieuwe functie bevalt me goed. Ik ben in direct contact met de praktijken, en weet meer wat er speelt. Wat ik leuk vind is dat je samen met de praktijken echt de beginfase ingaat voor SpotOnMedics Financieel, dus dat iedereen staat te trappelen om te beginnen. Praktijken zijn enthousiast én ze vinden het heel spannend, dus het is mijn taak om ze vanuit daar mee te nemen naar een nieuw boekhoudplatform. Ik help ze met de opstart en check na een tijdje hoe het met ze gaat. Het is fijn om op die manier samen te werken. Ik ondersteun de maatschap of directie en therapeuten van de praktijk: daardoor geef ik ze meer administratief gemak en dagelijks inzicht, wat zich uiteindelijk vertaalt naar meer tijd voor de patiënt.”
Online informeren en inspireren
Evenementen zijn voor SpotOnMedics een belangrijke weg naar ontmoeting. Via eigen events als het Gebruikersevent of de Secretaressedag, branche events als de Dag van de Fysiotherapeut en scholingen in onze FysioHub van onder andere Wittemeer Academy en FysioTopics staan we doorlopend in direct contact met de fysiotherapeuten.
Sparren over ontwikkelingen in de branche, luisteren naar wensen voor het platform, ruimte maken voor co-creatie en innovatie… Begin 2020 moest dat plotseling in een andere vorm. Creativiteit en flexibiliteit werden op de proef gesteld: hoe brengen we zulke ontmoetingen van offline naar online? In april werd onze eerste webinar reeks aangekondigd, waarvoor binnen 5 dagen 500 aanmeldingen binnenkwamen – een succes. De resterende maanden van 2020 organiseerden we doorlopend webinars. Ze zijn allemaal terug te kijken op de SpotOnMedics Academy.
Tip: klik op de oranje links voor de webinar opnames.
Basisgebruik FysioOne
30 april 2020
In dit webinar vertelt implementatie consultant Tim Enters over de basisfunctionaliteiten van het FysioOne platform. Nuttig voor praktijken die net zijn overgestapt op FysioOne, een opfrisser nodig hebben of net een nieuwe medewerker in dienst hebben genomen.
Checklist van instellingen in FysioOne
12 mei 2020
Maakt uw praktijk wel maximaal gebruik van FysioOne? Met deze uitgebreide check van uw FysioOne omgeving loopt u samen met implementatie coördinator Maurice van Dooren de belangrijkste instellingen door. Er wordt gekeken naar process (aanmelding, verslaglegging, declaratie) en people (aanmelding, verslaglegging, abonnementen en cijfers van bijvoorbeeld rendement of wachttijd). Zo haalt u alles uit het FysioOne platform.
Optimale automatisering in FysioOne EPD
19 mei 2020
Hoe maakt u met optimale efficiëntie gebruik van FysioOne? Deze sessie is gericht op de automatische flow van de aanmeldingsprocedure van de patiënt, de verslagleggingsprocedure met zorgplannen en rapportage en de manieren om deze automatische flow in te richten. Handig voor key-users en kwaliteitsmanagers die al langer met FysioOne werken en efficiënter aan de slag willen in de praktijk.
Jaarovergang SpotOnMedics FysioOne
23 december 2020
In dit webinar informeren wij u uitgebreid over de jaarovergang van 2020 naar 2021 in SpotOnMedics FysioOne. Na afloop van het webinar kunt u de benodigde acties zelfstandig doorvoeren in uw FysioOne omgeving.
SpotOnMedics Financieel introductie
14 oktober 2020
Een webinar voor geïnteresseerden in SpotOnMedics Financieel. Rosanne Vergoossen (financieel implementatie consultant) vertelt u hoe SpotOnMedics Financieel uw praktijk ontzorgt én actueel inzicht biedt. Hoe werkt de koppeling met FysioOne? Hoe wordt de boekhouding geautomatiseerd? Hoe werken onze specialisten met u samen? En hoe ziet een mogelijke overstap eruit?
De basis van SpotOnMedics Financieel (Yuki)
7 mei 2020
In dit webinar gaan we terug naar de basis van Yuki, het financiële service platform dat geïntegreerd is met het FysioOne EPD. Een sessie voor gebruikers van SpotOnMedics Financieel die net zijn overgestapt, die behoefte hebben aan een opfriscursus of die een nieuwe administratief medewerker in de praktijk hebben. Nog niet gestart met SpotOnMedics Financieel? Dan is het webinar dat dient als introductie van SpotOnMedics Financieel geschikter.
Debiteurenbeheer en herinneringen instellen in Yuki
14 mei 2020
Financieel implementatie consultant Rosanne Vergoossen loopt het debiteurenbeleid en de mogelijkheden in Yuki stap voor stap met u door. Met de kennis van dit webinar houdt u uw DSO (Days Sales Outstanding) zo laag mogelijk.
Pinlijsten in FysioOne en Yuki
19 mei 2020
Als u werkt met SpotOnMedics Financieel kunt u gebruik maken van de pinlijst-module voor het aanleveren van pintransacties van baliefacturen. Tijdens dit webinar bespreken we de werkwijze voor het aanleveren hiervan, om voor de pintransacties samen te werken aan een correcte en volledige boekhouding.
Jaarovergang SpotOnMedics Financieel en Personeel
23 december 2020
In dit webinar vertellen SpotOnMedics professionals uitgebreid over de jaarovergang van 2020 naar 2021 in SpotOnMedics Financieel en SpotOnMedics Personeel.
SpotOnMedics Personeel introductie
8 oktober 2020
Een webinar voor geïnteresseerden in SpotOnMedics Personeel. Monique Bouman (personeel- & salaris specialist) legt uit hoe SpotOnMedics Personeel uw praktijk ontzorgt. Ze neemt u mee in het digitale systeem en de vele voordelen ervan.
Jaarovergang SpotOnMedics Financieel en Personeel
23 december 2020
In dit webinar vertellen SpotOnMedics professionals uitgebreid over de jaarovergang van 2020 naar 2021 in SpotOnMedics Financieel en SpotOnMedics Personeel.
De verbinding tussen FysioOne en SpotOnMedics Intelligence
20 mei 2020
Data, rapportages en overzichten: waar FysioOne eindigt start SpotOnMedics Intelligence. In dit webinar kijken we eerst naar de data in FysioOne, en nemen we de diverse overzichten en rapportages door. Daarna gaan we door naar Intelligence. Welke inzichten kunnen we halen uit het Clinical Intelligence dashboard en het Kwaliteitsdashboard? Na dit uur weet u hoe FysioOne en SpotOnMedics Intelligence van elkaar verschillen én hoe ze elkaar ondersteunen.
Data driven audits: data & analytics in de fysiotherapie
23 september 2020
Met behulp van SpotOnMedics Intelligence kunnen zowel interne als externe audits gefaciliteerd worden. Tijdens dit webinar nemen HCA auditeur Han Kingma en SpotOnMedics’ data scientist Monique Rientjes u mee in de mogelijkheden en de toegevoegde waarde van audits met ondersteuning van data.
Ondernemen in de fysiotherapie
13 mei 2020
Frans Rientjes, commercieel directeur van SpotOnMedics, deelt in deze webinar zijn kennis over en ervaring met de Nederlandse fysiotherapiemarkt. Hij neemt u mee in de micro, meso en macro ontwikkelingen en vertelt meer over benchmarking tussen praktijken.
Maak je eerste online nieuwsbrief
14 mei 2020
FysioOne is een goede bron van de benodigde data om nieuwsbrieven te kunnen versturen, maar het is geen e-mailmarketing programma. MailChimp, een populair marketingplatform voor online nieuwsbrieven, is dat wel. In dit webinar legt SpotOnMedics’ online product marketeer Lisanne Reurekas stap voor stap uit hoe u een aantrekkelijke nieuwsbrief kunt ontwerpen in MailChimp.
Een strategie voor de praktijk, waar begin ik?
6 mei 2020
Samen met Dani Hemelrijk, strateeg en eigenaar van Mind your market, kijken we naar de ingrediënten van een succesvolle strategie in de fysiotherapie. Wat is een organisatiestrategie precies, wat is het doel ervan? En wat zijn de randvoorwaarden om de strategie tot een succes te maken? Bekijk als vervolg hierop ook andere webinar van Dani Hemelrijk, ‘Wat is (jouw) organisatie identiteit?’.
Wat is (jouw) organisatie identiteit?
8 december 2020
In samenwerking met Mind your market presenteren we een webinar over organisatie identiteit. Wat is het precies? Waarom is het zo belangrijk voor uw fysiotherapiepraktijk? En hoe verhoudt dit zich tot een volledig strategisch plan? Strateeg Dani Hemelrijk deelt zijn kennis en geeft praktische tips. Als aanvulling kunt u ook het andere webinar van Dani Hemelrijk, ‘Een strategie voor de praktijk, waar begin ik?’, bekijken.
Corona en tóch investeren in de toekomst?
26 november 2020
Een webinar als inspiratiesessie. Bas Wolbert (eigenaar Wolbert Fysio, Uden) vertelt over zijn unieke ondernemersstrategie gedurende de corona pandemie. Uden, waar de praktijk van Bas gevestigd is, werd afgelopen voorjaar zeer hard geraakt door het coronavirus. In korte tijd investeerde Bas Wolbert in een multidisciplinair coronateam en lanceerde hij het initiatief Coronazorgteam.nl. Laat u inspireren door het verhaal van deze ondernemer.
Masterclass ABN AMRO: overnemen of starten van een fysiotherapiepraktijk
28 september 2020
Droomt u van een eigen fysiotherapiepraktijk, maar weet u niet precies wat er allemaal bij een praktijkovername of het starten ervan komt kijken? ABN AMRO vertelt het u, samen met partners VvAA en SpotOnMedics, in de webinar ‘Overnemen of starten van een fysiotherapiepraktijk’. U leert welke stappen u moet nemen in het overname- of starterstraject en er wordt stilgestaan bij mogelijke valkuilen.
De module: online inplannen
27 augustus 2020
Met de module Online inplannen kunnen uw patiënten zelfstandig en 24/7 een afspraak inplannen via uw website. De module communiceert met uw FysioOne Agenda en houdt dus rekening met de beschikbaarheid van uw fysiotherapeuten. Bent u benieuwd naar de (nieuwste) mogelijkheden van deze module? En of u deze al optimaal benut? Met dit webinar wordt u volledig op de hoogte gebracht.
Uw praktijk 100% in de cloud
30 september 2020
Een webinar voor iedereen die interesse heeft in volledig online en veilig werken met 100% Cloud. Stan Megens (Google specialist van onze businesspartner Everclouds) schetst met het ideale toekomstbeeld voor uw praktijk, waarmee u de informatiebeveiliging goed regelt, werkplekbeheer vereenvoudigt en kosten bespaart. Waarom is werken in de cloud zo veilig, wat verandert er dan voor uw medewerkers? En wat kan uw praktijk hiermee besparen?
Ontdek (de koppeling met) Physitrack
22 oktober 2020
De mogelijkheid tot behandelen op afstand was in 2020 belangrijker dan ooit. Physitrack (businesspartner SpotOnMedics) is wereldleider in het digitaal ondersteunen van patiënten met beveiligde videoconsults, meer dan 2.000 oefenvideo’s en de gratis PhysiApp voor patiënten. Benieuwd? In dit webinar vertelt Marieke Van den Wall Bake (Physitrack NL) u alles over de mogelijkheden van Physitrack binnen uw SpotOnMedics FysioOne omgeving.
Extra: podcast over eHealth
In oktober werd onze FysioHub in Hoofddorp door Talking Physio omgetoverd tot podcast studio. Samen met Physitrack, Zilveren Kruis, FysioExpert en diverse gastsprekers discussieerden we over eHealth binnen de fysiotherapie. Heeft u de podcast ‘Videoconsult: van gimmick naar volwaardige behandeling’ al geluisterd?
SpotOnMedics Intelligence
Werkt u al volledig in de cloud?
SpotOnMedics Intelligence
Als er één product is dat in 2020 de spotlights heeft verdiend en gekregen is het wel SpotOnMedics Intelligence. Data is in de fysiotherapie nog nooit zo populair geweest als nu. Dat blijkt wel uit de 76 uur aan masterclasses en trainingen die we in 2020 gaven aan praktijken, de bijna 100 praktijken die in het afgelopen jaar aan de slag zijn gegaan met de tool – plus de 33 die in de startblokken staan voor begin 2021 – en de vele lezers van onze artikelen over Intelligence. De data-hoogtepunten van 2020 op een rij.
Whitepaper SpotOnMedics Intelligence
Begin juli publiceerden we een whitepaper over SpotOnMedics Intelligence. In het whitepaper van 26 pagina’s bespreken we de tool, maar ook de wereld van data eromheen. Waarom is big data belangrijk, juist nu? Hoe is zo’n tool voor data analyse anders dan een EPD? Wat is het verschil tussen het gebruik van een externe dataverzameling en zelf data verzamelen, en wat zijn de mogelijkheden tot het starten van of aansluiten bij een netwerk van praktijken? Bij het whitepaper hoort ook een demonstratievideo en een interview met een praktijkhouder die actief bezig is met de data van haar praktijk. En we bespreken, uiteraard, hoe u een echte eerste stap kunt zetten naar data analyse.
Blogreeks ‘Data literacy’
In de blogreeks ‘Data literacy’ schreven Monique Rientjes en Jitse Stel, beiden data scientists bij SpotOnMedics, over interessante ins en outs van data in de fysiotherapiepraktijk. Lees- en denkvoer voor de data dreamers én de data doubters in de branche.
Blog 1 – Aansturen en behandelen vanuit geïnformeerde beslissingen
Blog 2 – Personaliteiten in de praktijk, doe de test!
Blog 3 – Data doelstellingen van praktijken
Blog 4 – In zes stappen naar een data cultuur
Links: Monique Rientjes | Rechts: Jitse Stel
Artikel over data driven audits
In het afgelopen jaar hebben meerdere praktijken met behulp van SpotOnMedics Intelligence een audit en/of entree visitatie op eenvoudige wijze doorlopen met een positief eindresultaat. Middels SpotOnMedics Intelligence waren praktijken in staat om de kwaliteit van de geleverde zorg van de gehele praktijk goed in kaart te brengen en kon eventuele therapeutvariatie op makkelijke wijze verklaard worden. Data driven audits laat de enkele dossier controle plaats maken voor een totale overview van de geleverde kwaliteit in de fysiotherapie praktijk.
In aanloop naar het webinar ‘Data driven audits: ontwikkelingen van data en analytics in de fysiotherapie’ lichtte dit artikel alvast een tipje van de sluier op. Lees wat de groeiende digitalisering betekent voor de branche, hoe een data analysetool kan helpen om slimmere beslissingen te maken en op welke manieren data waardevol is bij het uitvoeren van een audit.
Klik hier voor het artikel.
Interview over Financial Intelligence
In februari 2021 wordt Financial Intelligence als gloednieuw dashboard gelanceerd. Met dit interview gaven data scientist Monique Rientjes en stagiair Robin Knol in de zomer van 2020 een eerste update over de ontwikkeling van dit dashboard dat informatie uit FysioOne, SpotOnMedics Personeel en SpotOnMedics Financieel met elkaar verbindt.
Klik hier voor het interview.
Data driven audits: ontwikkelingen van data en analytics in de fysiotherapie
Data kan een enorme hulp zijn bij interne en externe audits in de praktijk, maar veel praktijken zijn hier nog niet bekend mee. Om die reden organiseerden wij eind september het webinar ‘Data driven audits: ontwikkelingen van data en analytics in de fysiotherapie’. Tijdens dit webinar vertellen auditor Han Kingma en data scientist Monique Rientjes u alles over de mogelijkheden van data driven audits. Met deze vorm van audits wordt het bijhouden van verschillende Excel sheets namelijk overbodig en worden patronen op eenvoudigere wijze ontdekt. Het webinar is zowel voor huidige Intelligence gebruikers als voor praktijken die meer willen leren over big data in de fysiotherapie.
Klik hier voor het webinar.
De verbinding tussen FysioOne en SpotOnMedics Intelligence
Data, rapportages en overzichten: waar FysioOne eindigt start SpotOnMedics Intelligence. In dit webinar kijken we eerst naar de data in FysioOne, waarin we de diverse overzichten en rapportages doornemen. Daarna gaan we door naar Intelligence. Welke inzichten kunnen we halen uit het Clinical Intelligence dashboard en het Kwaliteitsdashboard? Na dit uur weet u hoe FysioOne en SpotOnMedics Intelligence van elkaar verschillen én vooral hoe ze elkaar ondersteunen.
Klik hier voor het webinar.
Sjemaine van Zeeland, Medifit
Sjemaine van Zeeland leidt samen met Mireille Claessens Medifit in Oss, een praktijk met 27 medewerkers waar fysiotherapie en fitness onder één dak samenkomen. Iedere week gebruikt Sjemaine SpotOnMedics Intelligence om de praktijk te monitoren. Hoe werkt zij met deze data driven tool? In dit interview uit het voorjaar van 2020 vertelt ze over haar ervaringen.
Klik hier voor het gesprek.
Roelof Krikken, SKS Fysiotherapie
Eind oktober ontving het SpotOnMedics data team een bericht van SKS Fysiotherapie in Assen. De praktijk had een positief advies gekregen bij hun audit, en wilde SpotOnMedics graag bedanken voor hun begeleiding. Het gebruik van data bij zowel interne als externe audits zien we bij steeds meer praktijken. Waarom was data zo nuttig bij de audit van SKS Fysiotherapie? Roelof Krikken, praktijkhouder, vertelde hierover in de nieuwsbrief van oktober.
“Net voor het coronavirus in Nederland kwam, hadden we als praktijk kennis gemaakt met SpotOnMedics Intelligence. Mooi product, veel mogelijkheden, maar nog lastig wat je er concreet mee zou kunnen gaan doen.
Echter, in aanloop naar de audit werd het voor ons concreet. Ziet onze geriatrische fysiotherapeut wel nagenoeg allemaal 60-plussers? Hoe verhoudt het behandelgemiddelde van onze manueel therapeuten zich ten opzichte van onze algemeen therapeuten bij nekklachten? Wordt de GPE-DV / GPE-tevredenheid voldoende ingevuld? Wat zijn de effecten op de NSST bij ons SAPS zorgplan? Allemaal vragen waar we nu vrij gemakkelijk een antwoord op krijgen. Na een stroef begin vanaf onze kant gaan we het nu structureel inzetten in onze praktijk!”
Werkt u al volledig in de cloud?
In de zomer van 2020 schonken wij extra aandacht aan informatiebeveiling, en dan specifiek over volledig in de cloud werken. Dat betekent: ook met uw e-mail en documenten. Middels een uitgebreide campagne informeerden wij de praktijken op ons platform over de dienst 100% Cloud en de vele voordelen. In een video, opgenomen bij Wolbert Fysio in Uden, vertellen Bas Wolbert (praktijkhouder) en Thijs Schamp (sportfysiotherapeut en key-user) over de overstap naar 100% Cloud en hoe zij hier dagelijks profijt van hebben.
In deze video vertellen Bas Wolbert (praktijkeigenaar Wolbert Fysio) en Thijs Schamp (sportfysiotherapeut en key-user Wolbert Fysio) hoe de implementatie van 100% Cloud is verlopen en welke voordelen zij dagelijks in de praktijk ervaren. Video bekijken? Klik op de afbeelding.
Wat is een Chromebook of Chromebox?
Deze innovatieve praktijk maakt zelfs gebruik van Chromebooks. Dit zijn relatief nieuwe computers die razendsnel, betaalbaar en zeer goed beveiligd zijn. Het bijzondere aan een Chromebook is dat u niet lokaal werkt, maar volledig online. U logt in, opent uw browser en gaat aan de slag. Een perfecte combinatie met 100% Cloud. Maar let op: het is geen must. Uw huidige apparaten voldoen ook, u heeft slechts een browser en een internetverbinding nodig.
Mocht u de informatie gemist hebben in 2020: geen probleem. Hieronder vatten wij de belangrijkste informatie voor u samen.
Werk efficiënt samen, altijd en overal
Beveilig uw informatie beter dan ooit
Verlaag het risico om gehackt te worden
Bespaar flink op uw ICT kosten
Beheer uw werkplekken eenvoudig
Met 100% Cloud benadert u uw e-mail, documenten en software via een browser. Alles is online opgeslagen, veilig in de cloud. U kunt altijd en overal inloggen, op elk apparaat. U bespaart kosten en werkt efficiënter samen.
De applicaties van G Suite
Met 100% Cloud maakt u gebruik van Google G Suite. Dit is een set van online applicaties waarmee uw praktijk volledig in de cloud kan werken. U benadert deze applicaties via uw browser, bij voorkeur via Google Chrome, en u kunt direct aan de slag. Op elk apparaat. Altijd en overal. Google G Suite wordt gebruikt door miljoenen ondernemers, klein en groot. Het voldoet aan de striktste standaarden op het gebied van privacy en beveiliging, dus uw informatiebeveiliging is direct goed geregeld en u loopt geen risico’s meer.
E-mail en documenten
Gmail wordt wereldwijd door 500+ miljoen mensen gebruikt, en niet zonder reden. Met Gmail heeft u wereldklasse e-mail op uw eigen domeinnaam en behoudt u uw huidige e-mailadressen. Tevens voorkomt u spam en virussen in uw inbox. Voor uw documenten kunt u met Google Drive aan de slag: creëer, beheer en bewerk hierin uw documenten, spreadsheets en presentaties. Google Drive maakt het mogelijk om samen met uw collega’s gelijktijdig in één document te werken. Naast Gmail en Google Drive bevat G Suite ook applicaties voor o.a. chatten en online (video)vergaderen.
Veiligheid staat voorop
Een belangrijke vraag: hoe veilig is werken in de cloud nu echt? Het antwoord: Google staat bovenaan wat betreft informatiebeveiliging, dat niveau zal een kleinere partij nooit halen. Met 100% Cloud regelt u de informatiebeveiliging in uw praktijk op een zeer goede en veilige manier. Wij raden praktijken aan om ook altijd gebruik te maken van de tweelaags authenticatie. Naast de strenge beveiliging levert 100% Cloud vaak ook een forse kostenbesparing op: in een praktijk van 10 medewerkers is dit al snel minstens 4.000 euro per jaar.
Voor de 100% Cloud oplossing betaalt u een vaste prijs per medewerker, per jaar: 62,40 euro (Basic licentie). Geen onverwachtse kosten dus. Bij de meeste praktijken levert dit een forse kostenbesparing op!
Uw ICT infrastructuur wordt een stuk eenvoudiger en dus ook goedkoper. U heeft veel minder kosten aan systeembeheer en hardware, afschrijvingen etc. Een praktijk van 10 medewerkers bespaart als snel tussen de 4.000 en 8.000 euro per jaar. En wist u dat een server, die op de praktijk staat, al snel zo’n 500 euro per jaar aan stroom verbruikt? Al deze kostenposten vervallen met 100% Cloud.
In september dit jaar organiseerden wij webinars over 100% Cloud; deze kunt u nu terugkijken door te klikken op bovenstaande link. In het webinar schetst Stan Megens van Everclouds het ideale toekomstbeeld voor uw praktijk, waarmee u de informatiebeveiliging goed regelt, werkplekbeheer vereenvoudigt en kosten bespaart. Ook geeft Stan antwoord op onder andere:
Waarom is werken in de cloud zo veilig?
Wat verandert er voor uw medewerkers?
Wat zou uw praktijk kunnen besparen?