Handleiding
terug naar overzicht

Inhoudsopgave

1. Informatiebeveiliging, huh wat?

1.1 Waarom is informatiebeveiliging ook in uw praktijk belangrijk?

Cloudcomputing biedt veel voordelen en gemakken voor moderne praktijken. Therapeuten kunnen vanaf elke locatie via hun telefoon of tablet in real-time samenwerken in agenda’s, dossiers en documenten. Ook kunnen ze rechtstreeks met collega’s en/of patiënten communiceren via video-, spraak-, chat- of e-mailberichten. Ze zitten niet meer aan één computer vast, maar hebben nu de vrijheid om vanaf elke locatie samen te werken via een apparaat naar keuze.

Strengere wet- & regelgeving

Met deze vrijheid wordt informatiebeveiliging en de manier waarop we werken steeds belangrijker. Nieuwe wet- & regelgeving trekken de teugels aan en ook hier zult als praktijkhouder iets mee moeten in uw praktijk. Dankzij authenticatie in twee stappen kunt u ongewenste personen buitensluiten, zelfs als ze uw wachtwoord hebben.

SpotOnMedics voldoet aan de hoogste eisen

SpotOnMedics haar infrastructuur voldoet volledig aan de NEN7510 (informatiebeveiliging in de zorg) en de ISO 27001.

1.2 Wat houdt 2-laags authenticatie in?

De 2-laags authenticatie is een extra beveiligingslaag om in te loggen op uw FysioOne account. U moet, nadat u uw wachtwoord heeft ingevoerd, een extra code (token) invoeren.

Deze code is beschikbaar via een authenticator app op uw mobiele telefoon. Dit kan bijvoorbeeld de Google authenticator zijn maar ook de Microsoft Authenticator. In deze handleiding laten we u de stappen zien via de Google Authenticator app.

 

2. Gebruik van 2-laags authenticatie FysioOne

2.1 Eerste keer inloggen

Als een nieuwe gebruiker voor de eerste keer inlogt, dan zal hij/zij de volgende stappen doorlopen:

Als u nog geen authenticatie app op uw telefoon heeft staan kunt u deze downloaden via de Play- of App store. Dit kan bijv. de Google authenticator zijn of die van Microsoft.

Ga naar https://login.spotonmedics.nl en vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in.

U krijgt onderstaande melding. Klik op instellen om uw mobiele apparaat te koppelen.

Open uw authenticatie app en klik op het plusje om een inlog toe te voegen. Scan de QR code of vul handmatig de code in en klik op verder.

Voer de code in die u op de applicatie naar voren ziet komen en klik op verzenden.

U heeft hiermee uw mobiele apparaat gekoppeld aan uw gebruikersnaam.

Hierna kunt u inloggen in FysioOne. Dit doet u vanaf nu dus met uw gebruikersnaam, wachtwoord en code.

2.2 Therapeut heeft een nieuwe telefoon

Het kan voorkomen dat een medewerker een nieuwe telefoon in gebruik neemt. In dat geval kan de gebruiker zelf zijn codes overnemen via de Authenticator app of kan het praktijkmanagement de koppeling van de Authenticator heractiveren voor deze specifieke gebruiker.

Reset van 2 factor authenticatie
Dit kunt u doen onder: Configuratie – Algemeen – Gebruikers en selecteer de selectiebox ‘Reset 2FA voor bij nieuwe telefoon’. De volgende keer dat de medewerker op het inlogscherm komt kan hij/zij de 2-laags authenticatie opnieuw aan zijn nieuwe mobiele telefoon koppelen. Hierbij volgt de gebruiker de stappen uit het vorige hoofdstuk.

Authenticator overnemen op nieuwe telefoon
Het is ook mogelijk dat de gebruiker de codes overneemt op zijn/haar nieuwe telefoon.

Ga naar de Authenticator app (in dit voorbeeld Google Authenticator) en klik op de drie puntjes rechts bovenin. Ga naar “Accounts overzetten”.

Klik op uw oude telefoon “Accounts exporteren”, u kunt aangeven welke accounts u wilt overnemen. Er wordt vervolgens een QR code gegenereerd.

Ga op uw nieuwe telefoon naar de Authenticator app, klik op de drie puntjes rechts bovenin en ga naar “Accounts overzetten”. Ga naar “Accounts importeren” en klik op QR-code scannen. U kunt nu de QR scannen die u op uw oude telefoon heeft klaargezet.

Uw accounts zijn nu overgezet op uw nieuwe telefoon.

2.3 Opnieuw instellen 2-laags authenticatie (bijv. na update authenticator app)

Het kan voorkomen dat een medewerker na een update van de authenticator app zijn inlog accounts opnieuw moet registreren.  In dat geval kan het praktijkmanagement de koppeling van de Authenticator app heractiveren voor deze specifieke gebruiker. Hiervoor volgt u dezelfde stappen als bij een nieuwe telefoon.

Ga naar Configuratie – Algemeen – Gebruikers en selecteer de selectiebox ‘Reset 2FA voor bij nieuwe telefoon’. De volgende keer dat de medewerker op het inlogscherm komt kan hij/zij de 2-laags authenticatie opnieuw aan zijn mobiele telefoon koppelen.

3. Gebruik van 2-laags authenticatie Intelligence / Qlik

3.1 Eerste keer inloggen

Gebruikers van SpotOnMedics Intelligence (Qlik) moeten nu ook inloggen via 2-laags authenticatie. Het instellen van deze 2-laags authenticatie werkt net even iets anders dan in FysioOne. 

Wanneer u navigeert naar uw Intelligence omgeving wordt u gevraagd in te loggen via Microsoft. Gebruik hiervoor uw e-mailadres waaraan uw Intelligence account aan is gekoppeld. Voorheen was dit spotonmedics\GEBRUIKERSNAAM. Dit is nu: GEBRUIKERSNAAM@spotonmedics.nl. Bent u uw gebruikersnaam vergeten? Maak dan een melding aan via Freshdesk.

Het kan voorkomen dat u bij deze stap de melding krijgt dat uw account inactief is. Leeg in dat geval uw cache/browsegegevens (ctrl + shift + delete) en probeer het opnieuw.

Let op, door de 2-laags authenticatie is het niet meer mogelijk een gedeeld account te gebruiken. Indien meerdere personen gebruik maken van uw account, is het nodig ieder een eigen inlog te geven. Hiervoor kunt u een Freshdesk melding maken. Meld het volgende in het ticket: voor- en achternaam van de gebruiker(s), uw praktijknaam en welke dashboards de gebruikers mogen zien. De gebruikers zullen door ons aangemaakt worden.

Vervolgens moet u uw wachtwoord invoeren. Wachtwoord vergeten? Maak dan een melding aan via Freshdesk, wij resetten uw wachtwoord. 

Bij de eerste keer inloggen wordt u door de stappen geleid van het instellen van de 2-laags authenticatie:

Klik op volgende

Als u al gebruik maakt van de Microsoft Authenticator kunt u meteen op volgende drukken of u kunt deze downloaden en verder gaan. Wilt u de authenticatie via uw Google Authenticator klik dan op “Ik wil een andere verificatie-app gebruiken”. 

We doorlopen de stappen voor de Google Authenticator. Klik in dit geval op “Ik wil een andere verificatie-app gebruiken” en open uw Google Authenticator app. 

 

Druk op de + in uw Authenticator app en kies voor QR code scannen. 

 

Scan de QR-code

Voer de code in die u in uw Google Authenticator app heeft ontvangen

 

De 2-laags authenticatie is nu ingesteld!

Na het instellen van uw twee factor authenticatie wordt u meteen gevraagd uw wachtwoord te wijzigen. Wijzig uw wachtwoord.

Vanaf nu kunt u inloggen in SpotOnMedics Intelligence met uw Google Authenticator app. 

3.2 Nieuwe telefoon

U kunt de stappen volgen van het exporteren en importeren van uw codes in uw authenticator app. Mocht dit niet lukken of wilt u een reset, dan kunt u een Freshdesk melding aanmaken. Wij zorgen er dan voor dat u met het inloggen weer opnieuw de stappen kunt doorlopen van het instellen van de authenticator app.

3.3 Inloggegevens vergeten

Bent u uw inloggegevens vergeten, dan kunt u een melding aanmaken via Freshdesk. Wij resetten uw wachtwoord.

4. Patiëntenportaal

4.1 Patiëntenportaal en 2-laags authenticatie

Op dit moment zijn er twee patiëntenportalen. Als uw patiënt inlogt via https://login.spotonmedics.nl is twee-laags authenticatie niet van toepassing voor de patiënt.

Bij het gebruik van het nieuwe patiëntenportaal (https://xxx.mijnzorgepd.nl) is 2-laags authenticatie wel voor de patiënt verplicht. Let op: dit gaat niet via de Google authenticator maar de patiënt krijgt een extra mail met daarin de beveiligingscode. U hoeft hier niets voor aan te zetten of activeren, dit verloopt automatisch.

5. Contact

5.1 Heeft u vragen?

Heeft u vragen?
Neem contact op met onze support professionals via een melding in Freshdesk, zij staan u graag te woord.

 

Inloggen / 2-laags authenticatie instellen

Laatst gewijzigd door: Lindsey Steenman-Tol op 22-08-2023 - 15:12:29
  • Algemeen
  • Kwaliteit
  • SpotOnMedics FysioOne

Introductie

Met twee-laags authenticatie beschermt u uw eigen (en uw gebruikers) FysioOne account met zowel uw bestaande wachtwoord als uw mobiele telefoon. Deze functionaliteit staat altijd aan in uw praktijkomgeving.

Inhoudsopgave

1. Informatiebeveiliging, huh wat?

1.1 Waarom is informatiebeveiliging ook in uw praktijk belangrijk?

Cloudcomputing biedt veel voordelen en gemakken voor moderne praktijken. Therapeuten kunnen vanaf elke locatie via hun telefoon of tablet in real-time samenwerken in agenda’s, dossiers en documenten. Ook kunnen ze rechtstreeks met collega’s en/of patiënten communiceren via video-, spraak-, chat- of e-mailberichten. Ze zitten niet meer aan één computer vast, maar hebben nu de vrijheid om vanaf elke locatie samen te werken via een apparaat naar keuze.

Strengere wet- & regelgeving

Met deze vrijheid wordt informatiebeveiliging en de manier waarop we werken steeds belangrijker. Nieuwe wet- & regelgeving trekken de teugels aan en ook hier zult als praktijkhouder iets mee moeten in uw praktijk. Dankzij authenticatie in twee stappen kunt u ongewenste personen buitensluiten, zelfs als ze uw wachtwoord hebben.

SpotOnMedics voldoet aan de hoogste eisen

SpotOnMedics haar infrastructuur voldoet volledig aan de NEN7510 (informatiebeveiliging in de zorg) en de ISO 27001.

1.2 Wat houdt 2-laags authenticatie in?

De 2-laags authenticatie is een extra beveiligingslaag om in te loggen op uw FysioOne account. U moet, nadat u uw wachtwoord heeft ingevoerd, een extra code (token) invoeren.

Deze code is beschikbaar via een authenticator app op uw mobiele telefoon. Dit kan bijvoorbeeld de Google authenticator zijn maar ook de Microsoft Authenticator. In deze handleiding laten we u de stappen zien via de Google Authenticator app.

 

2. Gebruik van 2-laags authenticatie FysioOne

2.1 Eerste keer inloggen

Als een nieuwe gebruiker voor de eerste keer inlogt, dan zal hij/zij de volgende stappen doorlopen:

Als u nog geen authenticatie app op uw telefoon heeft staan kunt u deze downloaden via de Play- of App store. Dit kan bijv. de Google authenticator zijn of die van Microsoft.

Ga naar https://login.spotonmedics.nl en vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in.

U krijgt onderstaande melding. Klik op instellen om uw mobiele apparaat te koppelen.

Open uw authenticatie app en klik op het plusje om een inlog toe te voegen. Scan de QR code of vul handmatig de code in en klik op verder.

Voer de code in die u op de applicatie naar voren ziet komen en klik op verzenden.

U heeft hiermee uw mobiele apparaat gekoppeld aan uw gebruikersnaam.

Hierna kunt u inloggen in FysioOne. Dit doet u vanaf nu dus met uw gebruikersnaam, wachtwoord en code.

2.2 Therapeut heeft een nieuwe telefoon

Het kan voorkomen dat een medewerker een nieuwe telefoon in gebruik neemt. In dat geval kan de gebruiker zelf zijn codes overnemen via de Authenticator app of kan het praktijkmanagement de koppeling van de Authenticator heractiveren voor deze specifieke gebruiker.

Reset van 2 factor authenticatie
Dit kunt u doen onder: Configuratie – Algemeen – Gebruikers en selecteer de selectiebox ‘Reset 2FA voor bij nieuwe telefoon’. De volgende keer dat de medewerker op het inlogscherm komt kan hij/zij de 2-laags authenticatie opnieuw aan zijn nieuwe mobiele telefoon koppelen. Hierbij volgt de gebruiker de stappen uit het vorige hoofdstuk.

Authenticator overnemen op nieuwe telefoon
Het is ook mogelijk dat de gebruiker de codes overneemt op zijn/haar nieuwe telefoon.

Ga naar de Authenticator app (in dit voorbeeld Google Authenticator) en klik op de drie puntjes rechts bovenin. Ga naar “Accounts overzetten”.

Klik op uw oude telefoon “Accounts exporteren”, u kunt aangeven welke accounts u wilt overnemen. Er wordt vervolgens een QR code gegenereerd.

Ga op uw nieuwe telefoon naar de Authenticator app, klik op de drie puntjes rechts bovenin en ga naar “Accounts overzetten”. Ga naar “Accounts importeren” en klik op QR-code scannen. U kunt nu de QR scannen die u op uw oude telefoon heeft klaargezet.

Uw accounts zijn nu overgezet op uw nieuwe telefoon.

2.3 Opnieuw instellen 2-laags authenticatie (bijv. na update authenticator app)

Het kan voorkomen dat een medewerker na een update van de authenticator app zijn inlog accounts opnieuw moet registreren.  In dat geval kan het praktijkmanagement de koppeling van de Authenticator app heractiveren voor deze specifieke gebruiker. Hiervoor volgt u dezelfde stappen als bij een nieuwe telefoon.

Ga naar Configuratie – Algemeen – Gebruikers en selecteer de selectiebox ‘Reset 2FA voor bij nieuwe telefoon’. De volgende keer dat de medewerker op het inlogscherm komt kan hij/zij de 2-laags authenticatie opnieuw aan zijn mobiele telefoon koppelen.

3. Gebruik van 2-laags authenticatie Intelligence / Qlik

3.1 Eerste keer inloggen

Gebruikers van SpotOnMedics Intelligence (Qlik) moeten nu ook inloggen via 2-laags authenticatie. Het instellen van deze 2-laags authenticatie werkt net even iets anders dan in FysioOne. 

Wanneer u navigeert naar uw Intelligence omgeving wordt u gevraagd in te loggen via Microsoft. Gebruik hiervoor uw e-mailadres waaraan uw Intelligence account aan is gekoppeld. Voorheen was dit spotonmedics\GEBRUIKERSNAAM. Dit is nu: GEBRUIKERSNAAM@spotonmedics.nl. Bent u uw gebruikersnaam vergeten? Maak dan een melding aan via Freshdesk.

Het kan voorkomen dat u bij deze stap de melding krijgt dat uw account inactief is. Leeg in dat geval uw cache/browsegegevens (ctrl + shift + delete) en probeer het opnieuw.

Let op, door de 2-laags authenticatie is het niet meer mogelijk een gedeeld account te gebruiken. Indien meerdere personen gebruik maken van uw account, is het nodig ieder een eigen inlog te geven. Hiervoor kunt u een Freshdesk melding maken. Meld het volgende in het ticket: voor- en achternaam van de gebruiker(s), uw praktijknaam en welke dashboards de gebruikers mogen zien. De gebruikers zullen door ons aangemaakt worden.

Vervolgens moet u uw wachtwoord invoeren. Wachtwoord vergeten? Maak dan een melding aan via Freshdesk, wij resetten uw wachtwoord. 

Bij de eerste keer inloggen wordt u door de stappen geleid van het instellen van de 2-laags authenticatie:

Klik op volgende

Als u al gebruik maakt van de Microsoft Authenticator kunt u meteen op volgende drukken of u kunt deze downloaden en verder gaan. Wilt u de authenticatie via uw Google Authenticator klik dan op “Ik wil een andere verificatie-app gebruiken”. 

We doorlopen de stappen voor de Google Authenticator. Klik in dit geval op “Ik wil een andere verificatie-app gebruiken” en open uw Google Authenticator app. 

 

Druk op de + in uw Authenticator app en kies voor QR code scannen. 

 

Scan de QR-code

Voer de code in die u in uw Google Authenticator app heeft ontvangen

 

De 2-laags authenticatie is nu ingesteld!

Na het instellen van uw twee factor authenticatie wordt u meteen gevraagd uw wachtwoord te wijzigen. Wijzig uw wachtwoord.

Vanaf nu kunt u inloggen in SpotOnMedics Intelligence met uw Google Authenticator app. 

3.2 Nieuwe telefoon

U kunt de stappen volgen van het exporteren en importeren van uw codes in uw authenticator app. Mocht dit niet lukken of wilt u een reset, dan kunt u een Freshdesk melding aanmaken. Wij zorgen er dan voor dat u met het inloggen weer opnieuw de stappen kunt doorlopen van het instellen van de authenticator app.

3.3 Inloggegevens vergeten

Bent u uw inloggegevens vergeten, dan kunt u een melding aanmaken via Freshdesk. Wij resetten uw wachtwoord.

4. Patiëntenportaal

4.1 Patiëntenportaal en 2-laags authenticatie

Op dit moment zijn er twee patiëntenportalen. Als uw patiënt inlogt via https://login.spotonmedics.nl is twee-laags authenticatie niet van toepassing voor de patiënt.

Bij het gebruik van het nieuwe patiëntenportaal (https://xxx.mijnzorgepd.nl) is 2-laags authenticatie wel voor de patiënt verplicht. Let op: dit gaat niet via de Google authenticator maar de patiënt krijgt een extra mail met daarin de beveiligingscode. U hoeft hier niets voor aan te zetten of activeren, dit verloopt automatisch.

5. Contact

5.1 Heeft u vragen?

Heeft u vragen?
Neem contact op met onze support professionals via een melding in Freshdesk, zij staan u graag te woord.