Veelgestelde vragen
terug naar overzicht

Hoe werkt het forceren van een afspraakinvoer buiten de AV?

  • Agenda
  • Inplannen/Wachtlijst
  • SpotOnMedics FysioOne

Wanneer een patiënt door zijn aanvullende verzekering is, kan de volgende afspraak van de patiënt gewoon in de agenda geboekt worden, zonder dat de afspraak wordt geblokkeerd. De signalering dat de patiënt door zijn aanvullende verzekering is, verschijnt dan onder verrichtingen afhandelen, middels een stopbord.

Met dit item is het mogelijk wanneer de patiënt door zijn AV heen is, dat de afspraak wordt geblokkeerd bij het inplannen, maar dat middels het zetten van een vinkje achter ‘forceren ondanks meldingen’ het toch mogelijk is om de afspraak in te plannen.

Dit geld dus ook wanneer u onder details voor traject ‘aantal behandelingen elders‘ of ‘maximaal aantal behandelingen‘ heeft ingevuld.

Wanneer u of uw collega de afspraak forceert, wordt dit geregistreerd onder de agenda log. U kunt altijd zien door wie en wanneer de afspraak, ondanks de melding, is ingepland.

Voorbeeld: stel een patiënt heeft een aanvullende verzekering van 9 behandelingen. Elders heeft deze patiënt al reeds 6 behandelingen gehad. Bij u mag de patiënt nog 3 behandelingen inplannen, voordat deze door zijn aanvullende verzekering is en er een particuliere nota gemaakt dient te worden. Stel u plant voor deze patiënt zijn 4e behandeling in. Dan zal, wanneer u onder de configuratie de juist vinkjes heeft gezet, deze afspraak worden geblokkeerd. Bij het inplannen krijgt u dan wel de mogelijkheid om de afspraak te forceren, zodat het mogelijk blijft om de afspraak in te plannen. Wanneer u in de patiëntenkaart in de log kijkt, dan ziet u altijd wie de melding heeft geforceerd en wanneer dit is gebeurd. 

Om dit mogelijk te maken dient u onderstaande handelingen uit te voeren.

Stap 1: aanzetten vinkjes in configuratie
U dient via configuratie – algemeen – omgeving instellingen – een vinkje te zetten achter ‘afspraak toevoegen blokkeren bij meldingen’ – en ‘afspraak invoer buiten AV forceren. Zie onderstaande afbeelding.

 

Let op: beide vinkjes moeten aangezet worden om een melding te kunnen forceren. Stel dat u alleen een vinkje heeft gezet bij ‘afspraak invoer buiten AV forceren’, maar geen vinkje bij ‘afspraak toevoegen blokkeren bij meldingen’, dan worden de meldingen genegeerd en kan de afspraak zonder forceren worden ingepland. Wanneer u alleen vinkje heeft gezet bij ‘afspraak toevoegen blokkeren bij meldingen’, dan is het niet mogelijk om de afspraak in te plannen en wordt deze geblokkeerd. Bij het inplannen van de afspraak is het niet mogelijk om op de ‘opslaan’ knop te klikken. 

Stap 2: selecteren patiënt
Nadat u de vinkjes heeft gezet bij de configuratie, dient u een bestaande patiënt met dezelfde klacht via de agenda te selecteren. Wanneer het een nieuwe patiënt betreft, of een patiënt met een nieuwe klacht, dan dient u de patiënt via de wachtlijst in te plannen. U druk op het tijdstip in de agenda.

Stap 3: vinkje zetten bij forceren meldingen
Wanneer u de afspraak in de agenda plant, ziet u de rode melding ‘Maximaal aantal behandelingen op AV bereikt‘. Om de afspraak toch in te kunnen plannen, dient u een vinkje te zetten achter ‘forceren ondanks meldingen’. Zie onderstaande afbeelding.

In het voorbeeld filmpje ziet u de stappen 1 t/m 3 uitgelegd. 

Stap 4: Controleer de log
Via de patiëntenkaart of agenda log heeft u de mogelijkheid om de log te controleren. Hier ziet u op welke datum, tijdstip, door wie, type en de specifieke log geregistreerd is.

Ook via het totale overzicht van alle agenda mutaties, ziet u de log staan. Zie onderstaande afbeelding.

Is deze uitleg door u ervaren als nuttig of niet nuttig?

Nuttig
Niet nuttig
Bevestig
Oops, verkeerde knop. Ga terug.
Wij ontvangen graag uw feedback over deze pagina. Vult u het formulier in en wij nemen indien nodig contact met u op. Bij voorbaat dank.
Praktijknaam
E-mailadres
Bericht