Handleiding
terug naar overzicht

Inhoudsopgave

1. Situaties

1.1 Credit is afgewezen door de zorgverzekeraar met retourcode “Van deze credit is geen debit bekend”

Status: opgelost

Voor deze behandelingen kan opnieuw een credit worden opgestuurd. We hebben de oorzaak (prestatiekoppelnummer credit en debit moet overeenkomen) opgelost.

1.2 Credit is afgewezen door de zorgverzekeraar met retourcode “Prestatiekoppelnummer ontbreekt”

Status: bezig

We zijn bezig met de herstelwerkzaamheden om het prestatiekoppelnummer van de debit beschikbaar te maken, zodat deze met een volgende credit wordt meegestuurd.

 

1.3 Deels toegekende behandelingen crediteren en opnieuw declareren voor het hele bedrag 

Status: opgelost

Voor deze behandelingen kan een credit worden opgestuurd. We hebben de oorzaak (prestatiekoppelnummer credit en debit moet overeenkomen) opgelost. 

Bij het handmatig crediteren van deels toegekende behandelingen wordt het hele bedrag getoond, omdat de behandeling als geheel wordt gecrediteerd bij de verzekeraar. 

De automatische credit die is aangemaakt, is voor het deelbedrag, en enkel bedoeld voor de boekhouding. Deze wordt niet naar de zorgverzekeraar gestuurd. 

1.4 Credit voor declaratie via infomedics is afgekeurd door de zorgverzekeraar

Status: opgelost

Credits die zijn aangemaakt voor de boekhouding zijn onterecht aan de zorgverzekeraar gestuurd. Deze herkent de credit niet, omdat de debit nooit bij hen gedeclareerd is, maar aan infomedics. De behandelingen zijn open gezet, zodat deze opnieuw aan infomedics kunnen worden aangeboden. De credit die bij de boekhouding staat, blijft bestaan. 

 

1.5 Er zijn behandelingen waarvan de retourinformatie vanuit de verzekeraar niet juist is verwerkt

Status: bezig

In sommige gevallen is het antwoord van de verzekeraar niet goed verwerkt in ons systeem, bijvoorbeeld:

  • Behandeling op afgehandeld terwijl ZV zegt dat ie is afgekeurd
  • Tarief staat op 0,00, maar wel afgehandeld
  • Credit nota’s zijn niet aangemaakt voor afgekeurde behandelingen

We zijn bezig met herstelwerkzaamheden uit te voeren. Dit neemt veel tijd in beslag, omdat de casuïstiek per praktijk erg verschillend is.

Update omtrent crediteren en scenario’s voor de praktijken

Laatst gewijzigd door: Jelmer van Dulst op 17-04-2025 - 16:46:12
  • Nieuwe declaratiemodule
  • SpotOnMedics FysioOne

Introductie

Nu er weer gecrediteerd kan worden is het belangrijk mogelijke problemen die ontstaan zijn in de periode dat dit niet mogelijk was op te lossen. Hieronder vindt u verschillende situaties die ontstaan kunnen zijn met bijbehorende oplossing.

Inhoudsopgave

1. Situaties

1.1 Credit is afgewezen door de zorgverzekeraar met retourcode “Van deze credit is geen debit bekend”

Status: opgelost

Voor deze behandelingen kan opnieuw een credit worden opgestuurd. We hebben de oorzaak (prestatiekoppelnummer credit en debit moet overeenkomen) opgelost.

1.2 Credit is afgewezen door de zorgverzekeraar met retourcode “Prestatiekoppelnummer ontbreekt”

Status: bezig

We zijn bezig met de herstelwerkzaamheden om het prestatiekoppelnummer van de debit beschikbaar te maken, zodat deze met een volgende credit wordt meegestuurd.

 

1.3 Deels toegekende behandelingen crediteren en opnieuw declareren voor het hele bedrag 

Status: opgelost

Voor deze behandelingen kan een credit worden opgestuurd. We hebben de oorzaak (prestatiekoppelnummer credit en debit moet overeenkomen) opgelost. 

Bij het handmatig crediteren van deels toegekende behandelingen wordt het hele bedrag getoond, omdat de behandeling als geheel wordt gecrediteerd bij de verzekeraar. 

De automatische credit die is aangemaakt, is voor het deelbedrag, en enkel bedoeld voor de boekhouding. Deze wordt niet naar de zorgverzekeraar gestuurd. 

1.4 Credit voor declaratie via infomedics is afgekeurd door de zorgverzekeraar

Status: opgelost

Credits die zijn aangemaakt voor de boekhouding zijn onterecht aan de zorgverzekeraar gestuurd. Deze herkent de credit niet, omdat de debit nooit bij hen gedeclareerd is, maar aan infomedics. De behandelingen zijn open gezet, zodat deze opnieuw aan infomedics kunnen worden aangeboden. De credit die bij de boekhouding staat, blijft bestaan. 

 

1.5 Er zijn behandelingen waarvan de retourinformatie vanuit de verzekeraar niet juist is verwerkt

Status: bezig

In sommige gevallen is het antwoord van de verzekeraar niet goed verwerkt in ons systeem, bijvoorbeeld:

  • Behandeling op afgehandeld terwijl ZV zegt dat ie is afgekeurd
  • Tarief staat op 0,00, maar wel afgehandeld
  • Credit nota’s zijn niet aangemaakt voor afgekeurde behandelingen

We zijn bezig met herstelwerkzaamheden uit te voeren. Dit neemt veel tijd in beslag, omdat de casuïstiek per praktijk erg verschillend is.