Zorgtrajectnummer & Startdatum

Zorgtrajectnummer en Zorgtraject startdatum
Zorgverzekeraars controleren behandeltrajecten op basis van aandoening. Dit doen ze aan de hand van het zorgtrajectnummer en de zorgtraject startdatum. Voor alle behandeling(en) van een specifieke aandoening (bij één praktijk) wordt verwacht dat deze twee nummers altijd hetzelfde zijn. Is dat niet het geval, dan keurt de verzekeraar een declaratie vaak af.

Zorgtraject declaratiegegevens: Gegevens inzien en wijzigen
Binnen de trajectdetails is een kopje toegevoegd met de ‘zorgtraject declaratiegegevens’. Hier staan het zorgtrajectnummer en de zorgtraject startdatum die met declaraties binnen het traject worden meegestuurd. Als je op de uitklapfunctie klikt, worden de velden zichtbaar.

Indien er nog niet gedeclareerd is, zal het zorgtrajectnummer veld nog leeg zijn. Na het indienen van de eerste declaratie wordt deze data zichtbaar.

  1. De zorgtraject startdatum is vervanging van de startdatum.


Het zorgtrajectnummer en zorgtraject startdatum waarmee een behandeling is gedeclareerd, is in het nieuwe declaratie overzicht terug te vinden bij de details.

Wij vullen deze data voor je in
Je hoeft als praktijk niets te doen, wij vullen deze velden voor je in.

Per diagnose wordt hetzelfde zorgtrajectnummer en startdatum gebruikt. Declareer je vanuit een nieuw traject voor eenzelfde diagnose, dan krijgt deze automatisch hetzelfde zorgtrajectnummer en startdatum toegewezen.

Trajecten met een nieuwe aandoening krijgen een nieuw zorgtrajectnummer en startdatum (creatie van het traject) toegewezen. 


Heb je retouren vanwege een onjuist zorgtrajectnummer of zorgtraject startdatum?
Wanneer de zorgverzekeraar een declaratie afwijst met de reden dat het zorgtrajectnummer en/of startdatum onjuist is, kunnen deze worden aangepast via de ‘declaratie gegevens aanpassen’ knop.

Sommige zorgverzekeraars sturen de startdatum die zij verwachten mee in hun retourbericht. Deze kan je dan overnemen vanuit ons nieuwe declaratieoverzicht. Als de verzekeraar deze echter niet mee stuurt, zal de praktijk contact met hen moeten opnemen om deze data op te vragen en te verwerken.

Aanspraak Startdatum is alleen nog relevant wanneer de patiënt elders is behandeld
De aanspraak startdatum wordt door sommige zorgverzekeraars geaccepteerd als vervanger voor de startdatum van het traject. Dit veld hoef je vanaf nu niet meer in te vullen tenzij de patiënt eerder bij een andere praktijk al behandeld is voor dezelfde aandoening.

Verwijsdatum ligt vóór de zorgtraject startdatum
Soms komt het voor dat een patiënt (opnieuw) een verwijzing krijgt terwijl deze al onder behandeling is. Wij adviseren in dit geval toch de oude verwijsdatum in het traject te behouden, omdat deze wordt afgekeurd op het moment dat deze datum ná die van de eerste behandeldatum ligt.