Releasenote
terug naar overzicht

Inhoudsopgave

1. Nieuwste release

1.1 Week 18

Filteringen in het nieuwe declaratie overzicht
In het nieuwe declaratie overzicht worden gekozen filters voortaan meegenomen naar een andere pagina en worden de resultaten ook direct aan de hand van de gekozen filters opgehaald.

Tarief behandelingen bij crediteringen
Tijdens het crediteren van een behandeling aan de zorgverzekeraar zal het tarief van de behandeling bij ‘afspraken voor het traject’ bij trajecten in de patiëntenkaart voortaan als positief bedrag getoond worden (ondanks dat het gedurende het crediteren om een negatief bedrag gaat). Tijdelijke negatieve bedragen hebben namelijk invloed op de resultaten bij de management rapportages. Dit is ongewenst.

Blokkade op crediteren automatische debit
Voor credit behandelingen welke worden afgekeurd wordt er een automatisch debet bestand en factuur aangemaakt. Vervolgens was het echter mogelijk om behandelingen vanuit dit automatische debet bestand weer opnieuw te crediteren terwijl bij een nieuwe creditering juist de debet behandeling geselecteerd moest worden. We hebben daarom de crediteer knop verwijderd bij automatische debet/credit bestanden omdat vanuit dit bestand het nooit mogelijk moet zijn om behandelingen te crediteren/debiteren.

Wijzig aanhef Mr naar Dhr op restitutienota
De aanhef bij de patiënt is op de restitutienota gewijzigd van Mr. naar Dhr.

Infomedics
Bij het aanmaken van Infomedics bestanden werd er na het selecteren op ‘ingestuurd’ nog een extra factuurregel aangemaakt met een datum 1-1-1900. Dit is foutief en is opgelost. Daarnaast hebben we eerder aangemaakte dubbele (foutieve) factuurregels verwijderd.

Credit nota’s kunnen niet worden verzonden als traject geblokkeerd is
Voortaan kunnen credit behandelingen worden verstuurd bij ‘verzenden’ als het traject geblokkeerd is. Dit was voorheen niet mogelijk waardoor de behandelingen bij ‘verzenden’ bleven staan.

Blauwe hoofd navigatiebalk
Het probleem dat de blauwe hoofd navigatiebalk niet altijd getoond wordt, is opgelost in deze release

Layout aanpassen van de overzicht “Aandoeningen > geselecteerde diagnosecode

Bij het selecteren van de diagnosecode via het blauwe pijltje bij de details voor het traject is de tabel met mogelijke APK codes opgeschoond. Hier worden nu alleen nog de actieve codes getoond

PDF export Bekkentherapie dossier
Bij het maken van een PDF bestand van een bekkentherapie dossier wordt nu de gehele anamnese, inclusief de verschillende tabbladen, opgenomen in het PDF bestand.

Banner op de login pagina FysioOne
Bij SpotOnMedics hechten we grote waarde aan de bescherming van persoonlijke gezondheidsinformatie. Gebruikers van FysioOne worden vanaf nu bij het inloggen of opstarten van het systeem duidelijk herinnerd aan het vertrouwelijke karakter van de informatie die zij kunnen inzien. Deze aanpassing helpt ons, en u als zorgprofessional, om voortdurend bewust te blijven van het belang van zorgvuldige omgang met gezondheidsgegevens. Zo voorkomen we dat gevoelige informatie onbedoeld wordt gedeeld of onbeveiligd wordt verwerkt.

Traject automatisch op ‘Patiënt’
Er is een functionele wijziging doorgevoerd aan de functie welke trajecten automatisch op ‘Patiënt’ zet indien er geen aanvullende verzekering wordt gevonden bij de COV check. We constateerde namelijk dat trajecten onterecht op ‘Patiënt’ werden gezet omdat er bijvoorbeeld geen COV check werd gedaan tijdens de wachtlijstregistratie terwijl er achteraf wel een aanvullende verzekering bleek te zijn. Met de nieuwe functionele wijziging worden alleen nog nieuwe trajecten op ‘Patiënt’ gezet wanneer er een COV check wordt gedaan, en er een basisverzekering aanwezig is maar geen aanvullende verzekering. In alle andere gevallen zal het traject op ‘Verzekeraar’ worden gezet. De uitzondering voor trajecten welke worden aangemaakt met de categorie ‘Ergotherapie’ en ‘COPD’ blijft bestaan. Deze trajecten zullen altijd op ‘Verzekeraar’ gezet worden, ook wanneer de patiënt alleen een basisverzekering heeft.

Online Vragenlijsten kunnen blijven invullen in patiënten Portaal nadat het dossier al gesloten is
Voortaan blijven openstaande klinimetrie items welke zijn klaargezet om door de patiënt in te vullen in het patiënten portaal nog 30 dagen beschikbaar na het sluiten van het dossier. De peildatum is in dit geval de datum welke ingevuld staat bij ‘Datum evaluatie’ of ‘Datum afsluiting’ (afhankelijk van de gekozen specialisatiekaart). wordt een klinimetrie item niet ingevuld en verstrijkt de 30 dagen dan verdwijnt het item in het patiënten portaal. In FysioOne blijft het item als ‘niet ingevuld’ beschikbaar.

2. Archief

2.1 Week 16

Filteren op één dag in nieuwe declaratie overzicht
In het nieuwe declaratie overzicht kan voortaan op één dag gefilterd worden door zowel de startdatum als de einddatum op deze dag te zetten. Voorheen kreeg je met deze filtering geen resultaten en diende je twee dagen te selecteren om de resultaten van één dag weer te geven.

Zorgproducten: wijzigen prestatiecode bij tussenliggende behandeling
Wanneer een tussenliggende behandeling van een zorgproduct, welke is doorgezet bij controleren, wordt gewijzigd naar een andere prestatiecode (een niet zorgproductcode), dan wordt de behandeling terug gezet naar ‘controleren’.

Status van groepsbehandeling aangepast
Declaraties van groepsbehandelingen bleven in sommige situaties bij ‘te verwerken’ of ‘verzenden’ staan en werden daardoor niet door de declaratie module naar Vecozo verstuurd. Dit had te maken met het feit dat er binnen een groep al een behandeling afgehandeld was waardoor de declaratie module behandelingen welke nog niet op afgehandeld stonden niet oppakte. Dit probleem hebben we deze release opgelost waardoor deze declaraties van groepsbehandelingen nu verstuurd kunnen worden.

Handmatige credits voor infomedics direct boeken
Het is nu mogelijk om behandelingen welke via Infomedics aan de patiënt zijn gedeclareerd te crediteren. Via het oude declaratie overzicht kan het Infomedics bestand opgezocht worden en kunnen de behandelingen geraadpleegd worden. Vanuit dit bestand kunnen de behandelingen welke geselecteerd en vervolgens gecrediteerd worden. Bij het crediteren wordt er een creditfactuur aangemaakt met de som van de gecrediteerde behandelingen. Deze factuur wordt bij te boeken gezet. De behandelingen welke zijn gecrediteerd staan vervolgens weer open en kunnen opnieuw gedeclareerd worden indien nodig.

Asielzoekers (RMA): Behandelingen worden geblokkeerd bij Controleren
Wanneer een asielzoeker een zorgpas heeft en de selectie ‘asielzoeker’ is geselecteerd bij de basisinfo dan wordt de behandeling niet meer geblokkeerd bij controleren. Hierdoor kunnen behandelingen van asielzoekers geboekt en gedeclareerd worden.

Behandeling die deels wordt uitbetaald worden voortaan dichtgezet
Behandelingen welke deels zijn toegekend door de zorgverzekeraar kunnen voortaan pas opnieuw worden ingestuurd als debet nadat de creditering is verstuurd.

Hoofd Behandeling en toeslag codes worden in de juiste volgorde aangeboden aan de verzekeraar
Bij het declareren van toeslagcodes wordt voortaan eerst de hoofdbehandeling opgenomen in het declaratiebestand, gevolgd door de toeslagcode.

Validaties via de ‘boek alles’ knop bij controleren
Enkele nieuwe validaties, ingericht voor de GDS801, werden niet uitgevoerd wanneer behandelingen bij ‘controleren’ werden doorgezet via de ‘boek alles’ knop. Dit zorgde voor retouren vanuit de zorgverzekeraar of behandelingen die als ongeldig werden gekenmerkt. Behandelingen welke nu via de ‘boek alles’ knop worden doorgezet worden voortaan gevalideerd tegen deze extra validaties.

Traject op verzekeraar op basis van gekozen categorie
Indien er bij het inplannen van een nieuw behandeltraject gekozen wordt voor de categorie ‘Ergotherapie’ of ‘COPD’ (systeem categorieën) dan wordt het traject standaard op ‘aan verzekeraar’ gezet. Ook als de cliënt geen aanvullende verzekering heeft. Ergotherapie wordt namelijk voor maximaal 10 behandeluren per kalenderjaar vergoed uit de basisverzekering.

2.2 Week 14

Restitutienota: kleine content wijzigingen
Er zijn enkele kleine wijzigingen doorgevoerd aan de restitutienota. De aanhef en een eventueel tussenvoegsel zijn toegevoegd aan de cliëntnaam. Daarnaast wordt voortaan de omschrijving van prestatiecodes uit de Vektis Codelijsten getoond op de nota in plaats van eventuele eigen aangemaakte omschrijvingen. Tot slot is het label ‘betalingskenmerk’ gewijzigd naar ‘omschrijving’.

Foutmelding bij e-mail creditnota restitutienota
De foutmelding bij het versturen van credit factureren van restitutie nota’s per mail is opgelost.

Behandelingen waarvoor een baliefactuur is gemaakt blijven bij Ongeldig
Behandelingen welke eerder via de declaratie module bij ongeldig zijn gekomen en waar vervolgens een baliefactuur voor is aangemaakt verdwijnen vanaf nu in het nieuwe declaratie overzicht.

Abonnementen factureren kunnen dubbel worden aangemaakt voor dezelfde periode
Om te voorkomen dat er dubbele abonnementen nota’s gegenereerd kunnen worden, is er een check toegevoegd voor het genereren van abonnementen. Deze controle gaat na of het proces op dat moment al actief is, is dit het geval, dan krijg je hiervan een melding en kan op een later moment, indien nodig, opnieuw abonnementen nota’s gegenereerd worden.

Bij “verwijsdatum (dossier”) in details van traject kan datum zonder streepjes niet worden ingevoerd
De verwijsdatum bij ‘Details voor traject’ kan ingevuld worden zonder – of / teken. Bijvoorbeeld 01012025.

Foutmelding verwijderen externe nota
In enkele situaties werd er een foutmelding gegeven bij het verwijderen van een concept factuur. Deze foutmelding hebben we opgelost.

Baliefactuur niet aangemaakt
Behandelingen welke niet aan een ruimte/locatie gekoppeld waren konden niet als baliefactuur aangemaakt worden. Dit probleem is opgelost.

Externe nota’s creëert 0,00 concept facturen
Indien er verschillende therapeuten binnen een traject, welke gefactureerd wordt aan een relatie, gekoppeld zijn aan behandelingen dan krijg je nu 1 factuur (en geen extra factuur met 0 euro).

2.3 Week 12

Update factuurnummer van behandelingen in de behandel details
In het nieuwe declaratie overzicht wordt bij het selecteren van een behandeling nu het factuurnummer getoond van de laatste debet. Indien een behandeling retour is gekomen dan wordt het factuurnummer van het credit bestand dus getoond in het nieuwe declaratie overzicht. Wanneer een behandeling voor een tweede keer naar de verzekeraar wordt gestuurd (na een retour) dan wordt dit nieuwe factuurnummer getoond in het nieuwe declaratie overzicht.

Kunnen zoeken op factuurnummer via zoekbalk in nieuw declaratie overzicht
In het nieuwe declaratie overzicht kan vanaf nu via de zoekbalk gezocht worden op factuurnummers. Er kan enkel gezocht worden om factuurnummers van debet facturen. Het is dus niet mogelijk om te zoeken naar behandelingen op basis van een factuurnummer van een automatisch aangemaakte creditfactuur. Indien een behandeling meerdere keren is verzonden (bijvoorbeeld bij retouren) dan wordt de behandeling enkel gevonden wanneer er gezocht wordt naar het meest recente factuurnummer.

Voorkom onterechte dubbele credit nota’s
Het kunnen crediteren van een behandeling wordt voortaan geblokkeerd op het moment dat er al een creditering van bestaat.

Kostenplaats functionaliteit tbv van CSV exports voor boekhoudprogramma’s
Het is vanaf nu mogelijk om voor gebruikers en locaties binnen je praktijk een kostenplaatsnummer in te stellen. Deze Kostenplaatsnummers zullen in de komende maanden worden toegevoegd aan de CSV exports voor boekhoudprogramma’s.

Foutmelding bij maken patiëntfacturen PM304
De foutmelding bij het aanmaken van patiëntfacturen via het oude declaratie overzicht is opgelost.

Foutmelding bij opslaan van facturatie instellingen
De foutmelding bij het opslaan van de factuur layout instellingen is opgelost.

Traject toch op patiënt via de wachtlijst ondanks aanvullende verzekering
Recentelijk is er een aanpassing geweest waardoor bij patiënten met alleen een basis verzekering het traject welke via de wachtlijst wordt aangemaakt direct op ‘Patiënt’ wordt gezet. Echter bleek in enkele gevallen dat bij patiënten met een aanvullende verzekering het traject toch ook op ‘Patiënt’ werd gezet. Dit kwam alleen voor bij patiënten welke al bekend waren in de cliënten lijst, het afgelopen jaar niet onder behandeling waren en het afgelopen jaar niet zijn overgestapt van zorgverzekeraar. Na de laatste aanpassingen zal ook voor deze situatie indien een aanvullende verzekering het traject op ‘verzekeraar’ blijven staan. Indien er geen aanvullende verzekering kan worden gevonden dan wordt het traject direct op ‘patiënt’ gezet.

2.4 Week 10

Productie – extern // Declaratie module

Nieuwe validatie bij controleren op aanwezigheid verwijsdatum
Er is een nieuwe validatie toegevoegd bij controleren en corrigeren welke controleert op de aanwezigheid van een verwijsdatum voor trajecten welke op verwijzing staan.

Terugdraaien opsturen alternatieve startdatum vervolgtrajecten
In januari hebben we een wijziging doorgevoerd in de aanlevering van de startdatum voor vervolgtrajecten. Hierbij was ons doel om praktijken te ondersteunen in het automatisch insturen van de juiste startdatum, indien de behandeling van een aandoening in een eerder traject al was gestart. Echter blijkt deze oplossing niet volledig toereikend en met de nieuwe werkwijze van de zorgverzekeraars straks ook niet meer relevant. Vanaf 1 maart wordt daarom altijd de startdatum, zoals deze staat ingevuld in het huidige traject, meegestuurd aan de verzekeraar.

Restitutienota’s kunnen niet worden gemaild met e-mail sjabloon met betaallink (Mollie)
In enkele gevallen konden restitutie nota’s met de betaalwijze ‘iDeal’ niet per mail verstuurd worden. Dit probleem is opgelost.

Stuur geen informatie van verwijzer door bij DTF trajecten (niet-verwijzing trajecten)
Voor behandeltrajecten welke op DTF of eenmalig consult staan, wordt niet meer gecontroleerd op de aanwezigheid van gegevens over de verwijzer. Bij DTF trajecten waarbij toch een verwijzer was ingevuld, werd namelijk gecontroleerd op de aanwezigheid van een verwijsdatum. Indien deze niet gevuld was, werd de behandeling op ongeldig gezet.

Handmatig credit nota’s aanmaken voor deels toegekende declaraties
Het is nu mogelijk om voor deels toegekende behandelingen een creditering aan te maken van het toegekende bedrag.

GLI behandelingen geblokkeerd op ontbreken diagnosecode
GLI behandelingen waarbij op traject niveau de diagnosecode ontbreekt worden niet meer op ongeldig gezet bij het declareren. Deze behandelingen kunnen nu zonder diagnose code gedeclareerd worden.

Productie – extern // Overige release notes

PDF maken van een ergotherapie dossier
Bij het maken van een PDF bestand van een ergotherapie dossier wordt nu de ergotherapeutische anamnese opgenomen in het PDF bestand.

Score berekening toevoegen voor 1 RM test meerdere oefeningen
Voor het klinimetrie item ‘1 RM test meerdere oefeningen’ is nu de score berekening toegevoegd per oefening.

Score weergave HHD-K, HHD-E , HHD-En, HHD-P en HHD-S
Voor de verschillende Hand-Held Dynamometer klinimetrie items is de score weergave toegevoegd.

Uitlog knop
Op enkele apparaten was het niet mogelijk om uit te loggen bij FysioOne omdat de ‘uitlog’ knop niet zichtbaar was. Dit is aangepast waardoor uitloggen hier weer mogelijk is.

Melding “factuurnummer geeft duplicaten”
In sommige gevallen resulteerde het aanpassen van de facturatie instellingen in de onterechte melding ‘factuurnummer geeft duplicaten’. We hebben daarom het bepalen van eventuele dubbele factuurnummers aangepast waardoor deze melding nu niet meer onterecht getoond wordt.

Polisnummer verdwijnt op tabblad polissen na COV check
Er is een aanpassing doorgevoerd waardoor op het tabblad ‘polissen’ het polisnummer van de patiënt niet meer verdwijnt na het uitvoeren van een COV check.

2.5 Week 8

Productie – extern // Project: Lekker werken

PLW | Traject automatisch aanmaken en op “patiënt/cliënt” zetten bij géén aanvullende verzekering
Bij het aanmaken van een nieuw traject wordt het traject direct op ‘declareren aan patiënt’ gezet op het moment dat de patiënt geen aanvullende verzekering heeft of er geen polis informatie gevonden kan worden.

PLW | Vaste teksten voor alle tekstvelden in het fysiotherapie dossier.
Voor alle tekstvelden in het Fysiotherapeutisch dossier zijn nu vaste teksten beschikbaar. Voor meer informatie over vaste teksten raadpleeg de SpotOnMedics Academy.

PLW | COV-check automatisch uitvoeren bij aanmaken nieuw traject
Bij het aanmaken van een nieuw traject via de patiëntenkaart wordt voortaan ook direct een COV check gedaan.

PLW | Patiënt zoeken op polisnummer
Het is voortaan mogelijk om in het ‘overzicht cliënten’ te zoeken op basis van het volledige polisnummer van een cliënt.

PLW | Leegmaken al ingevulde intake vragenlijst
Het is nu mogelijk om de ingevoerde informatie bij de reguliere fysiotherapie intake leeg te maken, via de knop ‘leegmaken’ om de intake vervolgens samen met de patiënt opnieuw in te vullen. Bij het ‘leegmaken’ van de intake worden alle gegevens geschoond, uitgezonderd de gegevens welke overgenomen zijn, en eventueel aangevuld, vanuit het tabblad ‘medisch’.

PLW | Traject automatisch aanmaken en op “patiënt/cliënt” zetten bij géén aanvullende verzekering
Bij het aanmaken van een nieuw traject wordt het traject direct op ‘declareren aan patiënt’ gezet op het moment dat de patiënt geen aanvullende verzekering heeft of er geen polis informatie gevonden kan worden.

Productie – extern // Declaratie module

Toon extra retourinformatie van de verzekeraar in het nieuwe declaratie overzicht
In het nieuwe declaratie overzicht wordt bij niet toegekende behandelingen, indien bekend en aangeleverd vanuit Vecozo, de waardes van de onderdelen waarop is afgekeurd weergeven. Dit kan bijvoorbeeld een Zorgtraject startdatum.

Extra melding bij Controleren voor patiënten zonder AV
Wanneer een cliënt geen aanvullende verzekering heeft dan worden de behandelingen indien deze op ‘verzekeraar’ staan en met APKcode ‘009’ voortaan geblokkeerd bij ‘Controleren’ met de melding ‘Patiënt heeft geen aanvullende verzekering’.

Service bureaus: stuur ook de omschrijving mee voor eigen gemaakte prestatiecodes (PCL 999)
Eigen gemaakte prestatiecodes kunnen nu ook via de nieuwe declaratie module via Infomedics verwerkt worden. Voor deze prestatiecodes wordt de omschrijving van de prestatie meegestuurd zodat Infomedics dit kan verwerken bij de facturatie.

Factuurnummers te lang voor boekhoudprogramma’s
De factuurnummers gegenereerd vanuit de nieuwe declaratie module hebben voortaan een lengte van 9 cijfers in plaats van 12 cijfers. Daarnaast zal indien er gedeclareerd wordt vanuit verschillende bedrijven binnen één omgeving gebruik worden gemaakt van een prefix.

Toon juiste tarief informatie voor Volledig Toegekend en Deels Toegekend
In het nieuwe declaratie overzicht wordt voortaan de berekening van het totaalbedrag, te ontvangen bedrag en te factureren bedrag voor niet toegekende, deels toegekende of volledig toegekende behandelingen correct weergeven.

Dubbelingen in het nieuwe declaratie overzicht
In het nieuwe declaratie overzicht werden op enkele pagina’s dubbele regels getoond. Dit is opgelost.

Restitutienota’s kunnen niet worden ge-emaild
Vanwege de melding over dubbele factuurnummers bij het versturen van restitutienota’s per e-mail konden deze nota’s niet definitief gemaakt worden. We hebben de controle op dubbele factuurnummers en het toekennen van factuurnummers voor restitutienota’s aangepast waardoor de nota’s nu weer per e-mail verstuurd kunnen worden. Door deze aanpassing is het echter niet meer mogelijk om restitutienota’s vanuit de patiëntenkaart te openen of te verwijderen.

Productie – extern // Overige release notes

IPQ-kort (20899) aanlevering LDF/LDK
Voor de aanlevering aan de Landelijke databases hebben we voor het meetinstrument IPQ-K gezorgd dat de vragen 9 t/m 11 niet meer worden aangeleverd. Dit zijn namelijk open antwoord vragen welke niet verwerkt kunnen worden en in het verwerkingsverslag terug gegeven werden.

Bij verwerken zorgdomein via wachtlijst verdwijnt e-mail adres bij bestaande patiënten
Bij het verwerken van een Zorgdomein registratie via de wachtlijst voor een al bestaande cliënt wordt het e-mailadres van de cliënt voortaan overgenomen naar de wachtlijst registratie en niet meer verwijderd.

2.6 Week 6

Factuur layout van afwijkend bedrijf voor baliefactuur

Bij het aanmaken van een baliefactuur wordt voortaan ook gekeken naar de factuur instellingen van een eventueel afwijkend bedrijf.

Foutmelding bij tabblad ‘polissen’
De foutmelding bij het tabblad ‘polissen’ in de patiëntenkaart is opgelost. 

Machtiging geldig tot’ in traject details voor controleren
Voor de validatie ‘einddatum machtiging bereikt’ wordt voortaan ook gekeken naar de datum bij ‘Machtiging geldig tot’ bij details voor traject

Validatie APKcode 003 – prestatiecode 1000
De combinatie van Aanspraakcode 003 en prestatiecode 1000 worden niet meer geblokkeerd op de controleren pagina. De behandelingen kunnen voortaan dus worden doorgeboekt.

Restitutienota via betaalwijze iDeal e-mailen
De foutmelding bij het versturen van restitutie nota’s per e-mail met de betaalwijze ‘iDeal’ is opgelost. Restitutie nota’s welke de betaalwijze ‘iDeal’ hebben, kunnen nu per e-mail verstuurd worden.

Juiste startdatum gebruiken bij vervolgtraject
In het geval van een vervolgtraject wordt voortaan de datum van het eerste traject als startdatum gebruikt als zorg traject startdatum in plaats van de datum van het huidige traject.

Validatie ‘maximum AV bereikt’ houdt rekening met verschillende polissen
Bij ‘Controleren’ wordt voortaan voor het bepalen van de maximale aanvullende verzekering gekeken naar alle polissen van de patiënt. Indien een patiënt dus meerdere aanvullende verzekeringen heeft, wordt naar het totaal van de verschillende

Startdatum zorgtraject
Er is een aanpassing doorgevoerd in het bepalen van de startdatum van het traject omdat we constateerden dat in sommige gevallen de startdatum niet correct bepaald kon worden. Hierdoor kwamen behandelingen onterecht bij ongeldig. 

Praktijk AGBcode niet bekend bij Vecozo
Wanneer de praktijk AGBcode van de praktijk niet bekend is bij Vecozo dan wordt dit voortaan bij de retourreden in het nieuwe declaratie overzicht aangegeven. 

Validatie maximaal aantal Manuele therapie
De validatie welke controleert op het aantal manuele therapie per jaar/indicatie is weer actief en blokkeert weer behandelingen op het moment dat een cliënt geen recht meer heeft op vergoeding.

2.7 Week 4

Zoeken op “telefoonnummer” in cliëntenlijst
Voor het cliënten overzicht is een aanpassing doorgevoerd ten behoeve van het zoeken op basis van telefoonnummer. Zoeken op basis van telefoonnummer zal voortaan pas resultaten opleveren vanaf 6 cijfers. Door deze aanpassing zullen de resultaten bij zoeken op basis van pt-nr. nauwkeuriger zijn, omdat er bij minder dan 6 cijfers niet geselecteerd wordt op basis van overeengekomen telefoonnummers.

Knop “Boek ALLES” bij Controleren/ Corrigeren voor o.a. 80xx codes
Er is een aanpassing doorgevoerd waardoor GLI behandelingen welke onder ‘afhandelen’ op regel niveau een ‘boek’ knop hebben nu ook via de knop ‘boek alles’ door geboekt kunnen worden naar ‘te declareren’.

In Status overzicht zoeken op PTnummer
Er is een aanpassing doorgevoerd waardoor het nu mogelijk is om in het status overzicht te zoeken op patiënt nummer.

COV-alles weer activeren bij controleren
De COV alles knop is per 23-1-2025 weer beschikbaar op de ‘controleren’ pagina.

Updaten codelijsten t.b.v. declaratie proces
Behandelingen met APK code = 022 worden niet langer als ‘ongeldig’ gevalideerd. 

Handmatig of automatisch doorboeken van restitutie nota’s naar Yuki
Vanaf deze release is het mogelijk om restitutie nota’s te boeken (doorzetten van ‘te boeken’ naar ‘afgehandeld’.

Updaten retourcodes in FysioOne
In sommige gevallen werd er bij een afwijzing vanuit de zorgverzekeraar geen retour reden getoond. De lijst met mogelijke retour reden hebben wij geüpdate waardoor vanaf nu weer de retourreden getoond wordt in FysioOne en bij nieuwe declaratie ook in de nieuwe declaratie module.

2.8 Week 2

Foutmelding bij vakantierooster startpagina
Bij sommige praktijken was er een foutmelding op de startpagina bij het vakantierooster. Deze foutmelding is opgelost.

Nieuw tussenscherm bij declareren na verzenden
Het ‘tussenscherm’ welke getoond wordt nadat er op de pagina ‘verzenden’ op ‘declareren’ is geklikt is aangepast.

LDF/LDK/LDO specificaties 11.0
Voor de aanlevering aan de Landelijke Database Fysiotherapie, de Landelijke Database Kwaliteit en de Landelijke Database Oefentherapie zijn de nieuwe specificaties (11.0) geïmplementeerd. Bestaande praktijk specifieke configuraties zijn aangepast van 10.0 naar 11.0 waardoor vanaf de volgende aanlevering automatisch conform de specificaties van 11.0 aangeleverd zal worden.

2.9 Week 1

Aangepast ‘tussenscherm’ na declareren
Het ‘tussenscherm’ welke getoond wordt nadat er op de pagina ‘verzenden’ op ‘declareren’ is geklikt is aangepast.

Foutmelding bij aanmaken vervolgtraject
Er is een aanpassing doorgevoerd waardoor de foutmelding bij het aanmaken van een vervolgtraject niet meer optreedt.

Niet verstuurde berichten PREM qualiview
Tijdens de vorige release is er wijziging doorgevoerd aan de PREM voor Qualiview. Helaas bleek dat door deze wijzigingen berichten niet meer naar Qualiview verstuurd konden worden. Het probleem hebben we weten op te lossen in deze release. Alle niet verstuurde berichten aan Qualiview worden opnieuw gegenereerd en nogmaals verzonden.

Releasenotes 2025

  • Release notes
  • FysioOne
  • 2025

Introductie

In deze release notes lichten wij toe welke functies in 2025 nieuw en verbeterd zijn in SpotOnMedics FysioOne en Intelligence.

Inhoudsopgave

1. Nieuwste release

1.1 Week 18

Filteringen in het nieuwe declaratie overzicht
In het nieuwe declaratie overzicht worden gekozen filters voortaan meegenomen naar een andere pagina en worden de resultaten ook direct aan de hand van de gekozen filters opgehaald.

Tarief behandelingen bij crediteringen
Tijdens het crediteren van een behandeling aan de zorgverzekeraar zal het tarief van de behandeling bij ‘afspraken voor het traject’ bij trajecten in de patiëntenkaart voortaan als positief bedrag getoond worden (ondanks dat het gedurende het crediteren om een negatief bedrag gaat). Tijdelijke negatieve bedragen hebben namelijk invloed op de resultaten bij de management rapportages. Dit is ongewenst.

Blokkade op crediteren automatische debit
Voor credit behandelingen welke worden afgekeurd wordt er een automatisch debet bestand en factuur aangemaakt. Vervolgens was het echter mogelijk om behandelingen vanuit dit automatische debet bestand weer opnieuw te crediteren terwijl bij een nieuwe creditering juist de debet behandeling geselecteerd moest worden. We hebben daarom de crediteer knop verwijderd bij automatische debet/credit bestanden omdat vanuit dit bestand het nooit mogelijk moet zijn om behandelingen te crediteren/debiteren.

Wijzig aanhef Mr naar Dhr op restitutienota
De aanhef bij de patiënt is op de restitutienota gewijzigd van Mr. naar Dhr.

Infomedics
Bij het aanmaken van Infomedics bestanden werd er na het selecteren op ‘ingestuurd’ nog een extra factuurregel aangemaakt met een datum 1-1-1900. Dit is foutief en is opgelost. Daarnaast hebben we eerder aangemaakte dubbele (foutieve) factuurregels verwijderd.

Credit nota’s kunnen niet worden verzonden als traject geblokkeerd is
Voortaan kunnen credit behandelingen worden verstuurd bij ‘verzenden’ als het traject geblokkeerd is. Dit was voorheen niet mogelijk waardoor de behandelingen bij ‘verzenden’ bleven staan.

Blauwe hoofd navigatiebalk
Het probleem dat de blauwe hoofd navigatiebalk niet altijd getoond wordt, is opgelost in deze release

Layout aanpassen van de overzicht “Aandoeningen > geselecteerde diagnosecode

Bij het selecteren van de diagnosecode via het blauwe pijltje bij de details voor het traject is de tabel met mogelijke APK codes opgeschoond. Hier worden nu alleen nog de actieve codes getoond

PDF export Bekkentherapie dossier
Bij het maken van een PDF bestand van een bekkentherapie dossier wordt nu de gehele anamnese, inclusief de verschillende tabbladen, opgenomen in het PDF bestand.

Banner op de login pagina FysioOne
Bij SpotOnMedics hechten we grote waarde aan de bescherming van persoonlijke gezondheidsinformatie. Gebruikers van FysioOne worden vanaf nu bij het inloggen of opstarten van het systeem duidelijk herinnerd aan het vertrouwelijke karakter van de informatie die zij kunnen inzien. Deze aanpassing helpt ons, en u als zorgprofessional, om voortdurend bewust te blijven van het belang van zorgvuldige omgang met gezondheidsgegevens. Zo voorkomen we dat gevoelige informatie onbedoeld wordt gedeeld of onbeveiligd wordt verwerkt.

Traject automatisch op ‘Patiënt’
Er is een functionele wijziging doorgevoerd aan de functie welke trajecten automatisch op ‘Patiënt’ zet indien er geen aanvullende verzekering wordt gevonden bij de COV check. We constateerde namelijk dat trajecten onterecht op ‘Patiënt’ werden gezet omdat er bijvoorbeeld geen COV check werd gedaan tijdens de wachtlijstregistratie terwijl er achteraf wel een aanvullende verzekering bleek te zijn. Met de nieuwe functionele wijziging worden alleen nog nieuwe trajecten op ‘Patiënt’ gezet wanneer er een COV check wordt gedaan, en er een basisverzekering aanwezig is maar geen aanvullende verzekering. In alle andere gevallen zal het traject op ‘Verzekeraar’ worden gezet. De uitzondering voor trajecten welke worden aangemaakt met de categorie ‘Ergotherapie’ en ‘COPD’ blijft bestaan. Deze trajecten zullen altijd op ‘Verzekeraar’ gezet worden, ook wanneer de patiënt alleen een basisverzekering heeft.

Online Vragenlijsten kunnen blijven invullen in patiënten Portaal nadat het dossier al gesloten is
Voortaan blijven openstaande klinimetrie items welke zijn klaargezet om door de patiënt in te vullen in het patiënten portaal nog 30 dagen beschikbaar na het sluiten van het dossier. De peildatum is in dit geval de datum welke ingevuld staat bij ‘Datum evaluatie’ of ‘Datum afsluiting’ (afhankelijk van de gekozen specialisatiekaart). wordt een klinimetrie item niet ingevuld en verstrijkt de 30 dagen dan verdwijnt het item in het patiënten portaal. In FysioOne blijft het item als ‘niet ingevuld’ beschikbaar.

2. Archief

2.1 Week 16

Filteren op één dag in nieuwe declaratie overzicht
In het nieuwe declaratie overzicht kan voortaan op één dag gefilterd worden door zowel de startdatum als de einddatum op deze dag te zetten. Voorheen kreeg je met deze filtering geen resultaten en diende je twee dagen te selecteren om de resultaten van één dag weer te geven.

Zorgproducten: wijzigen prestatiecode bij tussenliggende behandeling
Wanneer een tussenliggende behandeling van een zorgproduct, welke is doorgezet bij controleren, wordt gewijzigd naar een andere prestatiecode (een niet zorgproductcode), dan wordt de behandeling terug gezet naar ‘controleren’.

Status van groepsbehandeling aangepast
Declaraties van groepsbehandelingen bleven in sommige situaties bij ‘te verwerken’ of ‘verzenden’ staan en werden daardoor niet door de declaratie module naar Vecozo verstuurd. Dit had te maken met het feit dat er binnen een groep al een behandeling afgehandeld was waardoor de declaratie module behandelingen welke nog niet op afgehandeld stonden niet oppakte. Dit probleem hebben we deze release opgelost waardoor deze declaraties van groepsbehandelingen nu verstuurd kunnen worden.

Handmatige credits voor infomedics direct boeken
Het is nu mogelijk om behandelingen welke via Infomedics aan de patiënt zijn gedeclareerd te crediteren. Via het oude declaratie overzicht kan het Infomedics bestand opgezocht worden en kunnen de behandelingen geraadpleegd worden. Vanuit dit bestand kunnen de behandelingen welke geselecteerd en vervolgens gecrediteerd worden. Bij het crediteren wordt er een creditfactuur aangemaakt met de som van de gecrediteerde behandelingen. Deze factuur wordt bij te boeken gezet. De behandelingen welke zijn gecrediteerd staan vervolgens weer open en kunnen opnieuw gedeclareerd worden indien nodig.

Asielzoekers (RMA): Behandelingen worden geblokkeerd bij Controleren
Wanneer een asielzoeker een zorgpas heeft en de selectie ‘asielzoeker’ is geselecteerd bij de basisinfo dan wordt de behandeling niet meer geblokkeerd bij controleren. Hierdoor kunnen behandelingen van asielzoekers geboekt en gedeclareerd worden.

Behandeling die deels wordt uitbetaald worden voortaan dichtgezet
Behandelingen welke deels zijn toegekend door de zorgverzekeraar kunnen voortaan pas opnieuw worden ingestuurd als debet nadat de creditering is verstuurd.

Hoofd Behandeling en toeslag codes worden in de juiste volgorde aangeboden aan de verzekeraar
Bij het declareren van toeslagcodes wordt voortaan eerst de hoofdbehandeling opgenomen in het declaratiebestand, gevolgd door de toeslagcode.

Validaties via de ‘boek alles’ knop bij controleren
Enkele nieuwe validaties, ingericht voor de GDS801, werden niet uitgevoerd wanneer behandelingen bij ‘controleren’ werden doorgezet via de ‘boek alles’ knop. Dit zorgde voor retouren vanuit de zorgverzekeraar of behandelingen die als ongeldig werden gekenmerkt. Behandelingen welke nu via de ‘boek alles’ knop worden doorgezet worden voortaan gevalideerd tegen deze extra validaties.

Traject op verzekeraar op basis van gekozen categorie
Indien er bij het inplannen van een nieuw behandeltraject gekozen wordt voor de categorie ‘Ergotherapie’ of ‘COPD’ (systeem categorieën) dan wordt het traject standaard op ‘aan verzekeraar’ gezet. Ook als de cliënt geen aanvullende verzekering heeft. Ergotherapie wordt namelijk voor maximaal 10 behandeluren per kalenderjaar vergoed uit de basisverzekering.

2.2 Week 14

Restitutienota: kleine content wijzigingen
Er zijn enkele kleine wijzigingen doorgevoerd aan de restitutienota. De aanhef en een eventueel tussenvoegsel zijn toegevoegd aan de cliëntnaam. Daarnaast wordt voortaan de omschrijving van prestatiecodes uit de Vektis Codelijsten getoond op de nota in plaats van eventuele eigen aangemaakte omschrijvingen. Tot slot is het label ‘betalingskenmerk’ gewijzigd naar ‘omschrijving’.

Foutmelding bij e-mail creditnota restitutienota
De foutmelding bij het versturen van credit factureren van restitutie nota’s per mail is opgelost.

Behandelingen waarvoor een baliefactuur is gemaakt blijven bij Ongeldig
Behandelingen welke eerder via de declaratie module bij ongeldig zijn gekomen en waar vervolgens een baliefactuur voor is aangemaakt verdwijnen vanaf nu in het nieuwe declaratie overzicht.

Abonnementen factureren kunnen dubbel worden aangemaakt voor dezelfde periode
Om te voorkomen dat er dubbele abonnementen nota’s gegenereerd kunnen worden, is er een check toegevoegd voor het genereren van abonnementen. Deze controle gaat na of het proces op dat moment al actief is, is dit het geval, dan krijg je hiervan een melding en kan op een later moment, indien nodig, opnieuw abonnementen nota’s gegenereerd worden.

Bij “verwijsdatum (dossier”) in details van traject kan datum zonder streepjes niet worden ingevoerd
De verwijsdatum bij ‘Details voor traject’ kan ingevuld worden zonder – of / teken. Bijvoorbeeld 01012025.

Foutmelding verwijderen externe nota
In enkele situaties werd er een foutmelding gegeven bij het verwijderen van een concept factuur. Deze foutmelding hebben we opgelost.

Baliefactuur niet aangemaakt
Behandelingen welke niet aan een ruimte/locatie gekoppeld waren konden niet als baliefactuur aangemaakt worden. Dit probleem is opgelost.

Externe nota’s creëert 0,00 concept facturen
Indien er verschillende therapeuten binnen een traject, welke gefactureerd wordt aan een relatie, gekoppeld zijn aan behandelingen dan krijg je nu 1 factuur (en geen extra factuur met 0 euro).

2.3 Week 12

Update factuurnummer van behandelingen in de behandel details
In het nieuwe declaratie overzicht wordt bij het selecteren van een behandeling nu het factuurnummer getoond van de laatste debet. Indien een behandeling retour is gekomen dan wordt het factuurnummer van het credit bestand dus getoond in het nieuwe declaratie overzicht. Wanneer een behandeling voor een tweede keer naar de verzekeraar wordt gestuurd (na een retour) dan wordt dit nieuwe factuurnummer getoond in het nieuwe declaratie overzicht.

Kunnen zoeken op factuurnummer via zoekbalk in nieuw declaratie overzicht
In het nieuwe declaratie overzicht kan vanaf nu via de zoekbalk gezocht worden op factuurnummers. Er kan enkel gezocht worden om factuurnummers van debet facturen. Het is dus niet mogelijk om te zoeken naar behandelingen op basis van een factuurnummer van een automatisch aangemaakte creditfactuur. Indien een behandeling meerdere keren is verzonden (bijvoorbeeld bij retouren) dan wordt de behandeling enkel gevonden wanneer er gezocht wordt naar het meest recente factuurnummer.

Voorkom onterechte dubbele credit nota’s
Het kunnen crediteren van een behandeling wordt voortaan geblokkeerd op het moment dat er al een creditering van bestaat.

Kostenplaats functionaliteit tbv van CSV exports voor boekhoudprogramma’s
Het is vanaf nu mogelijk om voor gebruikers en locaties binnen je praktijk een kostenplaatsnummer in te stellen. Deze Kostenplaatsnummers zullen in de komende maanden worden toegevoegd aan de CSV exports voor boekhoudprogramma’s.

Foutmelding bij maken patiëntfacturen PM304
De foutmelding bij het aanmaken van patiëntfacturen via het oude declaratie overzicht is opgelost.

Foutmelding bij opslaan van facturatie instellingen
De foutmelding bij het opslaan van de factuur layout instellingen is opgelost.

Traject toch op patiënt via de wachtlijst ondanks aanvullende verzekering
Recentelijk is er een aanpassing geweest waardoor bij patiënten met alleen een basis verzekering het traject welke via de wachtlijst wordt aangemaakt direct op ‘Patiënt’ wordt gezet. Echter bleek in enkele gevallen dat bij patiënten met een aanvullende verzekering het traject toch ook op ‘Patiënt’ werd gezet. Dit kwam alleen voor bij patiënten welke al bekend waren in de cliënten lijst, het afgelopen jaar niet onder behandeling waren en het afgelopen jaar niet zijn overgestapt van zorgverzekeraar. Na de laatste aanpassingen zal ook voor deze situatie indien een aanvullende verzekering het traject op ‘verzekeraar’ blijven staan. Indien er geen aanvullende verzekering kan worden gevonden dan wordt het traject direct op ‘patiënt’ gezet.

2.4 Week 10

Productie – extern // Declaratie module

Nieuwe validatie bij controleren op aanwezigheid verwijsdatum
Er is een nieuwe validatie toegevoegd bij controleren en corrigeren welke controleert op de aanwezigheid van een verwijsdatum voor trajecten welke op verwijzing staan.

Terugdraaien opsturen alternatieve startdatum vervolgtrajecten
In januari hebben we een wijziging doorgevoerd in de aanlevering van de startdatum voor vervolgtrajecten. Hierbij was ons doel om praktijken te ondersteunen in het automatisch insturen van de juiste startdatum, indien de behandeling van een aandoening in een eerder traject al was gestart. Echter blijkt deze oplossing niet volledig toereikend en met de nieuwe werkwijze van de zorgverzekeraars straks ook niet meer relevant. Vanaf 1 maart wordt daarom altijd de startdatum, zoals deze staat ingevuld in het huidige traject, meegestuurd aan de verzekeraar.

Restitutienota’s kunnen niet worden gemaild met e-mail sjabloon met betaallink (Mollie)
In enkele gevallen konden restitutie nota’s met de betaalwijze ‘iDeal’ niet per mail verstuurd worden. Dit probleem is opgelost.

Stuur geen informatie van verwijzer door bij DTF trajecten (niet-verwijzing trajecten)
Voor behandeltrajecten welke op DTF of eenmalig consult staan, wordt niet meer gecontroleerd op de aanwezigheid van gegevens over de verwijzer. Bij DTF trajecten waarbij toch een verwijzer was ingevuld, werd namelijk gecontroleerd op de aanwezigheid van een verwijsdatum. Indien deze niet gevuld was, werd de behandeling op ongeldig gezet.

Handmatig credit nota’s aanmaken voor deels toegekende declaraties
Het is nu mogelijk om voor deels toegekende behandelingen een creditering aan te maken van het toegekende bedrag.

GLI behandelingen geblokkeerd op ontbreken diagnosecode
GLI behandelingen waarbij op traject niveau de diagnosecode ontbreekt worden niet meer op ongeldig gezet bij het declareren. Deze behandelingen kunnen nu zonder diagnose code gedeclareerd worden.

Productie – extern // Overige release notes

PDF maken van een ergotherapie dossier
Bij het maken van een PDF bestand van een ergotherapie dossier wordt nu de ergotherapeutische anamnese opgenomen in het PDF bestand.

Score berekening toevoegen voor 1 RM test meerdere oefeningen
Voor het klinimetrie item ‘1 RM test meerdere oefeningen’ is nu de score berekening toegevoegd per oefening.

Score weergave HHD-K, HHD-E , HHD-En, HHD-P en HHD-S
Voor de verschillende Hand-Held Dynamometer klinimetrie items is de score weergave toegevoegd.

Uitlog knop
Op enkele apparaten was het niet mogelijk om uit te loggen bij FysioOne omdat de ‘uitlog’ knop niet zichtbaar was. Dit is aangepast waardoor uitloggen hier weer mogelijk is.

Melding “factuurnummer geeft duplicaten”
In sommige gevallen resulteerde het aanpassen van de facturatie instellingen in de onterechte melding ‘factuurnummer geeft duplicaten’. We hebben daarom het bepalen van eventuele dubbele factuurnummers aangepast waardoor deze melding nu niet meer onterecht getoond wordt.

Polisnummer verdwijnt op tabblad polissen na COV check
Er is een aanpassing doorgevoerd waardoor op het tabblad ‘polissen’ het polisnummer van de patiënt niet meer verdwijnt na het uitvoeren van een COV check.

2.5 Week 8

Productie – extern // Project: Lekker werken

PLW | Traject automatisch aanmaken en op “patiënt/cliënt” zetten bij géén aanvullende verzekering
Bij het aanmaken van een nieuw traject wordt het traject direct op ‘declareren aan patiënt’ gezet op het moment dat de patiënt geen aanvullende verzekering heeft of er geen polis informatie gevonden kan worden.

PLW | Vaste teksten voor alle tekstvelden in het fysiotherapie dossier.
Voor alle tekstvelden in het Fysiotherapeutisch dossier zijn nu vaste teksten beschikbaar. Voor meer informatie over vaste teksten raadpleeg de SpotOnMedics Academy.

PLW | COV-check automatisch uitvoeren bij aanmaken nieuw traject
Bij het aanmaken van een nieuw traject via de patiëntenkaart wordt voortaan ook direct een COV check gedaan.

PLW | Patiënt zoeken op polisnummer
Het is voortaan mogelijk om in het ‘overzicht cliënten’ te zoeken op basis van het volledige polisnummer van een cliënt.

PLW | Leegmaken al ingevulde intake vragenlijst
Het is nu mogelijk om de ingevoerde informatie bij de reguliere fysiotherapie intake leeg te maken, via de knop ‘leegmaken’ om de intake vervolgens samen met de patiënt opnieuw in te vullen. Bij het ‘leegmaken’ van de intake worden alle gegevens geschoond, uitgezonderd de gegevens welke overgenomen zijn, en eventueel aangevuld, vanuit het tabblad ‘medisch’.

PLW | Traject automatisch aanmaken en op “patiënt/cliënt” zetten bij géén aanvullende verzekering
Bij het aanmaken van een nieuw traject wordt het traject direct op ‘declareren aan patiënt’ gezet op het moment dat de patiënt geen aanvullende verzekering heeft of er geen polis informatie gevonden kan worden.

Productie – extern // Declaratie module

Toon extra retourinformatie van de verzekeraar in het nieuwe declaratie overzicht
In het nieuwe declaratie overzicht wordt bij niet toegekende behandelingen, indien bekend en aangeleverd vanuit Vecozo, de waardes van de onderdelen waarop is afgekeurd weergeven. Dit kan bijvoorbeeld een Zorgtraject startdatum.

Extra melding bij Controleren voor patiënten zonder AV
Wanneer een cliënt geen aanvullende verzekering heeft dan worden de behandelingen indien deze op ‘verzekeraar’ staan en met APKcode ‘009’ voortaan geblokkeerd bij ‘Controleren’ met de melding ‘Patiënt heeft geen aanvullende verzekering’.

Service bureaus: stuur ook de omschrijving mee voor eigen gemaakte prestatiecodes (PCL 999)
Eigen gemaakte prestatiecodes kunnen nu ook via de nieuwe declaratie module via Infomedics verwerkt worden. Voor deze prestatiecodes wordt de omschrijving van de prestatie meegestuurd zodat Infomedics dit kan verwerken bij de facturatie.

Factuurnummers te lang voor boekhoudprogramma’s
De factuurnummers gegenereerd vanuit de nieuwe declaratie module hebben voortaan een lengte van 9 cijfers in plaats van 12 cijfers. Daarnaast zal indien er gedeclareerd wordt vanuit verschillende bedrijven binnen één omgeving gebruik worden gemaakt van een prefix.

Toon juiste tarief informatie voor Volledig Toegekend en Deels Toegekend
In het nieuwe declaratie overzicht wordt voortaan de berekening van het totaalbedrag, te ontvangen bedrag en te factureren bedrag voor niet toegekende, deels toegekende of volledig toegekende behandelingen correct weergeven.

Dubbelingen in het nieuwe declaratie overzicht
In het nieuwe declaratie overzicht werden op enkele pagina’s dubbele regels getoond. Dit is opgelost.

Restitutienota’s kunnen niet worden ge-emaild
Vanwege de melding over dubbele factuurnummers bij het versturen van restitutienota’s per e-mail konden deze nota’s niet definitief gemaakt worden. We hebben de controle op dubbele factuurnummers en het toekennen van factuurnummers voor restitutienota’s aangepast waardoor de nota’s nu weer per e-mail verstuurd kunnen worden. Door deze aanpassing is het echter niet meer mogelijk om restitutienota’s vanuit de patiëntenkaart te openen of te verwijderen.

Productie – extern // Overige release notes

IPQ-kort (20899) aanlevering LDF/LDK
Voor de aanlevering aan de Landelijke databases hebben we voor het meetinstrument IPQ-K gezorgd dat de vragen 9 t/m 11 niet meer worden aangeleverd. Dit zijn namelijk open antwoord vragen welke niet verwerkt kunnen worden en in het verwerkingsverslag terug gegeven werden.

Bij verwerken zorgdomein via wachtlijst verdwijnt e-mail adres bij bestaande patiënten
Bij het verwerken van een Zorgdomein registratie via de wachtlijst voor een al bestaande cliënt wordt het e-mailadres van de cliënt voortaan overgenomen naar de wachtlijst registratie en niet meer verwijderd.

2.6 Week 6

Factuur layout van afwijkend bedrijf voor baliefactuur

Bij het aanmaken van een baliefactuur wordt voortaan ook gekeken naar de factuur instellingen van een eventueel afwijkend bedrijf.

Foutmelding bij tabblad ‘polissen’
De foutmelding bij het tabblad ‘polissen’ in de patiëntenkaart is opgelost. 

Machtiging geldig tot’ in traject details voor controleren
Voor de validatie ‘einddatum machtiging bereikt’ wordt voortaan ook gekeken naar de datum bij ‘Machtiging geldig tot’ bij details voor traject

Validatie APKcode 003 – prestatiecode 1000
De combinatie van Aanspraakcode 003 en prestatiecode 1000 worden niet meer geblokkeerd op de controleren pagina. De behandelingen kunnen voortaan dus worden doorgeboekt.

Restitutienota via betaalwijze iDeal e-mailen
De foutmelding bij het versturen van restitutie nota’s per e-mail met de betaalwijze ‘iDeal’ is opgelost. Restitutie nota’s welke de betaalwijze ‘iDeal’ hebben, kunnen nu per e-mail verstuurd worden.

Juiste startdatum gebruiken bij vervolgtraject
In het geval van een vervolgtraject wordt voortaan de datum van het eerste traject als startdatum gebruikt als zorg traject startdatum in plaats van de datum van het huidige traject.

Validatie ‘maximum AV bereikt’ houdt rekening met verschillende polissen
Bij ‘Controleren’ wordt voortaan voor het bepalen van de maximale aanvullende verzekering gekeken naar alle polissen van de patiënt. Indien een patiënt dus meerdere aanvullende verzekeringen heeft, wordt naar het totaal van de verschillende

Startdatum zorgtraject
Er is een aanpassing doorgevoerd in het bepalen van de startdatum van het traject omdat we constateerden dat in sommige gevallen de startdatum niet correct bepaald kon worden. Hierdoor kwamen behandelingen onterecht bij ongeldig. 

Praktijk AGBcode niet bekend bij Vecozo
Wanneer de praktijk AGBcode van de praktijk niet bekend is bij Vecozo dan wordt dit voortaan bij de retourreden in het nieuwe declaratie overzicht aangegeven. 

Validatie maximaal aantal Manuele therapie
De validatie welke controleert op het aantal manuele therapie per jaar/indicatie is weer actief en blokkeert weer behandelingen op het moment dat een cliënt geen recht meer heeft op vergoeding.

2.7 Week 4

Zoeken op “telefoonnummer” in cliëntenlijst
Voor het cliënten overzicht is een aanpassing doorgevoerd ten behoeve van het zoeken op basis van telefoonnummer. Zoeken op basis van telefoonnummer zal voortaan pas resultaten opleveren vanaf 6 cijfers. Door deze aanpassing zullen de resultaten bij zoeken op basis van pt-nr. nauwkeuriger zijn, omdat er bij minder dan 6 cijfers niet geselecteerd wordt op basis van overeengekomen telefoonnummers.

Knop “Boek ALLES” bij Controleren/ Corrigeren voor o.a. 80xx codes
Er is een aanpassing doorgevoerd waardoor GLI behandelingen welke onder ‘afhandelen’ op regel niveau een ‘boek’ knop hebben nu ook via de knop ‘boek alles’ door geboekt kunnen worden naar ‘te declareren’.

In Status overzicht zoeken op PTnummer
Er is een aanpassing doorgevoerd waardoor het nu mogelijk is om in het status overzicht te zoeken op patiënt nummer.

COV-alles weer activeren bij controleren
De COV alles knop is per 23-1-2025 weer beschikbaar op de ‘controleren’ pagina.

Updaten codelijsten t.b.v. declaratie proces
Behandelingen met APK code = 022 worden niet langer als ‘ongeldig’ gevalideerd. 

Handmatig of automatisch doorboeken van restitutie nota’s naar Yuki
Vanaf deze release is het mogelijk om restitutie nota’s te boeken (doorzetten van ‘te boeken’ naar ‘afgehandeld’.

Updaten retourcodes in FysioOne
In sommige gevallen werd er bij een afwijzing vanuit de zorgverzekeraar geen retour reden getoond. De lijst met mogelijke retour reden hebben wij geüpdate waardoor vanaf nu weer de retourreden getoond wordt in FysioOne en bij nieuwe declaratie ook in de nieuwe declaratie module.

2.8 Week 2

Foutmelding bij vakantierooster startpagina
Bij sommige praktijken was er een foutmelding op de startpagina bij het vakantierooster. Deze foutmelding is opgelost.

Nieuw tussenscherm bij declareren na verzenden
Het ‘tussenscherm’ welke getoond wordt nadat er op de pagina ‘verzenden’ op ‘declareren’ is geklikt is aangepast.

LDF/LDK/LDO specificaties 11.0
Voor de aanlevering aan de Landelijke Database Fysiotherapie, de Landelijke Database Kwaliteit en de Landelijke Database Oefentherapie zijn de nieuwe specificaties (11.0) geïmplementeerd. Bestaande praktijk specifieke configuraties zijn aangepast van 10.0 naar 11.0 waardoor vanaf de volgende aanlevering automatisch conform de specificaties van 11.0 aangeleverd zal worden.

2.9 Week 1

Aangepast ‘tussenscherm’ na declareren
Het ‘tussenscherm’ welke getoond wordt nadat er op de pagina ‘verzenden’ op ‘declareren’ is geklikt is aangepast.

Foutmelding bij aanmaken vervolgtraject
Er is een aanpassing doorgevoerd waardoor de foutmelding bij het aanmaken van een vervolgtraject niet meer optreedt.

Niet verstuurde berichten PREM qualiview
Tijdens de vorige release is er wijziging doorgevoerd aan de PREM voor Qualiview. Helaas bleek dat door deze wijzigingen berichten niet meer naar Qualiview verstuurd konden worden. Het probleem hebben we weten op te lossen in deze release. Alle niet verstuurde berichten aan Qualiview worden opnieuw gegenereerd en nogmaals verzonden.