Handleiding
terug naar overzicht

Inhoudsopgave

1. Activatie van de SSO-koppeling

1.1 Stap 1 – Opvragen AutoLogin Key 

De praktijkhouder ontvangt een AutoLogin Key van HealthTrain. Hiervoor dient contact opgenomen te worden met HealthTrain. 

1.2 Stap 2 – Configuratie in SpotOnMedics 

De praktijkhouder voert de AutoLogin Key in via de configuratiepagina:  Configuratie (blauwe balk) → Algemeen → Webservices & SSO → HealthTrain 

 

1.3 Stap 3 – Invoeren en opslaan 

Voer de ontvangen AutoLogin Key in het onderste tekstveld in en klik op Opslaan.  De SSO-koppeling is hiermee geactiveerd.

2. Gebruik van de koppeling

2.1 Stap 1 – Controle van het gebruikersaccount

Er zijn twee vereisten om de koppeling per therapeut werkend te krijgen: 

A. Het vinkje ‘Therapeut’ staat aan.
Te controleren via: Configuratie (blauwe balk) → Algemeen → Gebruiker → gewenste gebruiker bewerken (kladblok-icoon) → Basisgegevens 

B.

C. Een zakelijk telefoonnummer is ingevuld 
In te vullen door de gebruiker zelf via: Oranje poppetje (blauwe balk) → Mijn Profiel → Zakelijk telefoonnummer 

2.2 Stap 2 – Snelkoppeling in het patiëntendossier

Ga via de patiëntenkaart naar het dossier. In het linkermenu staat de snelkoppeling HealthTrain. 

2.3 Stap 3 – HealthTrain openen 

Wanneer de gebruiker op HealthTrain klikt, wordt HealthTrain in een nieuw scherm geopend. De therapeut kan vervolgens direct binnen HealthTrain werken zoals gewend.  

3. Extra informatie

3.1 Info

Verschijnt er een foutmelding na het openen van de HealthTrain-koppeling? 

Controleer dan: 

  • of het vinkje “Therapeut” aan staat; 
  • of het zakelijk telefoonnummer correct is ingevuld. 

Houd er rekening mee dat het tot 30 minuten kan duren voordat de koppeling actief wordt na een wijziging. Blijft de foutmelding bestaan?  

Neem dan contact op met de HCI SpotOnMedics Helpdesk. 

HealthTrain SSO Login

Laatst gewijzigd door: Lindsey Steenman-Tol op 02-12-2025 - 17:33:46
  • Koppelingen
  • SpotOnMedics FysioOne

Introductie

Met de nieuwe HealthTrain SSO Login (Single Sign-On) kunnen gebruikers vanuit SpotOnMedics direct en veilig inloggen bij HealthTrain, zonder opnieuw gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. Dit maakt het proces sneller, gebruiksvriendelijker en veiliger: gebruikers hoeven hun wachtwoord minder vaak in te voeren en hebben direct toegang tot de benodigde functionaliteit. 

De koppeling met HealthTrain dient éénmalig te worden geactiveerd door de praktijkhouder. Hierna kan de koppeling door iedere therapeut worden gebruikt.  

Hierbij is het wel essentieel dat: 

  • het gebruikersaccount van de therapeut het vinkje “Therapeut” aangevinkt heeft; 
  • bij de therapeut een zakelijk telefoonnummer is ingevuld. 

Hieronder staan alle activatie stappen. 

Inhoudsopgave

1. Activatie van de SSO-koppeling

1.1 Stap 1 – Opvragen AutoLogin Key 

De praktijkhouder ontvangt een AutoLogin Key van HealthTrain. Hiervoor dient contact opgenomen te worden met HealthTrain. 

1.2 Stap 2 – Configuratie in SpotOnMedics 

De praktijkhouder voert de AutoLogin Key in via de configuratiepagina:  Configuratie (blauwe balk) → Algemeen → Webservices & SSO → HealthTrain 

 

1.3 Stap 3 – Invoeren en opslaan 

Voer de ontvangen AutoLogin Key in het onderste tekstveld in en klik op Opslaan.  De SSO-koppeling is hiermee geactiveerd.

2. Gebruik van de koppeling

2.1 Stap 1 – Controle van het gebruikersaccount

Er zijn twee vereisten om de koppeling per therapeut werkend te krijgen: 

A. Het vinkje ‘Therapeut’ staat aan.
Te controleren via: Configuratie (blauwe balk) → Algemeen → Gebruiker → gewenste gebruiker bewerken (kladblok-icoon) → Basisgegevens 

B.

C. Een zakelijk telefoonnummer is ingevuld 
In te vullen door de gebruiker zelf via: Oranje poppetje (blauwe balk) → Mijn Profiel → Zakelijk telefoonnummer 

2.2 Stap 2 – Snelkoppeling in het patiëntendossier

Ga via de patiëntenkaart naar het dossier. In het linkermenu staat de snelkoppeling HealthTrain. 

2.3 Stap 3 – HealthTrain openen 

Wanneer de gebruiker op HealthTrain klikt, wordt HealthTrain in een nieuw scherm geopend. De therapeut kan vervolgens direct binnen HealthTrain werken zoals gewend.  

3. Extra informatie

3.1 Info

Verschijnt er een foutmelding na het openen van de HealthTrain-koppeling? 

Controleer dan: 

  • of het vinkje “Therapeut” aan staat; 
  • of het zakelijk telefoonnummer correct is ingevuld. 

Houd er rekening mee dat het tot 30 minuten kan duren voordat de koppeling actief wordt na een wijziging. Blijft de foutmelding bestaan?  

Neem dan contact op met de HCI SpotOnMedics Helpdesk.