03-11-2025 Achmea afwijzing zorgtrajectnummer klopt niet
Praktijken melden dat de Achmea groep behandelingen afwijst met de reden afwijzing zorgtrajectnummer klopt niet.
Update 9-12 issue Zilveren kruis:
Indien u een afkeuring krijgt met de volgende retourmeldingen:
9682 – Zorgtrajectnummer moet gelijk blijven bij overgang van aanspraakcode 001 naar 008
9683 – Zorgtrajectnummer moet gelijk blijven bij overgang van elke aanspraakcode naar 009
Heeft u het zorgtraject nummer niet gewijzigd heeft dan heeft dit te maken met een grootschalig probleem dat bij Zilveren kruis op dit momenteel speelt waarbij de zorgtrajectnummers aan hun kant niet goed vertaald worden en hierdoor onterecht afgekeurd, hier zijn wij met hun over in contact.
Wat kunt u doen
Voor meer informatie raden wij contact met hun op te nemen. Zodra er bekend is waar zij dit centraal zullen communiceren laten wij dit weten via dit kennis artikel.
Intake in lopend traject word afgekeurd met melding zorgtrajectnummer klopt niet:
Wanneer een patiënt na drie maanden of langer opnieuw in behandeling komt na de laatste afspraak, mag volgens de GDS-richtlijnen opnieuw een prestatiecode 1864, 1870 of 1871 worden gedeclareerd.
Probleem
Sommige praktijken ervaren dat Achmea deze declaraties afwijst met de melding dat het zorgtrajectnummer niet correct is.
Volgens Achmea zou een nieuw zorgtrajectnummer moeten worden aangemaakt met een nieuwe startdatum om goedkeuring te krijgen.
Toelichting volgens GDS-richtlijnen
De richtlijnen van GDS geven echter aan dat:
Een nieuw zorgtrajectnummer aanmaken is niet conform de GDS-richtlijnen.
Wat kunt u doen
Neem contact op met Achmea voor advies.
Is deze uitleg door u ervaren als nuttig of niet nuttig?