Veelgestelde vragen
terug naar overzicht

Achmea afwijzing zorgtrajectnummer klopt niet

  • Actuele zaken
  • SpotOnMedics FysioOne

03-11-2025 Achmea afwijzing zorgtrajectnummer klopt niet

Praktijken melden dat de  Achmea groep behandelingen afwijst met de reden afwijzing zorgtrajectnummer klopt niet.

Update 9-12 issue Zilveren kruis:

Indien u een afkeuring krijgt met de volgende retourmeldingen:

9682 – Zorgtrajectnummer moet gelijk blijven bij overgang van aanspraakcode 001 naar 008
9683 – Zorgtrajectnummer moet gelijk blijven bij overgang van elke aanspraakcode naar 009

Heeft u het zorgtraject nummer niet gewijzigd heeft dan heeft dit te maken met een grootschalig probleem dat bij Zilveren kruis op dit momenteel speelt waarbij de zorgtrajectnummers aan hun kant niet goed vertaald worden en hierdoor onterecht afgekeurd, hier zijn wij met hun over in contact.

Wat kunt u doen
Voor meer informatie raden wij contact met hun op te nemen. Zodra er bekend is waar zij dit centraal zullen communiceren laten wij dit weten via dit kennis artikel.

Intake in lopend traject word afgekeurd met melding zorgtrajectnummer klopt niet:
Wanneer een patiënt na drie maanden of langer opnieuw in behandeling komt na de laatste afspraak, mag volgens de GDS-richtlijnen opnieuw een prestatiecode 1864, 1870 of 1871 worden gedeclareerd.

Probleem
Sommige praktijken ervaren dat Achmea deze declaraties afwijst met de melding dat het zorgtrajectnummer niet correct is.
Volgens Achmea zou een nieuw zorgtrajectnummer moeten worden aangemaakt met een nieuwe startdatum om goedkeuring te krijgen.

Toelichting volgens GDS-richtlijnen

De richtlijnen van GDS geven echter aan dat:

  • Indien er eerder is gedeclareerd op een niet-chronisch zorgtraject,
  • en de patiënt komt opnieuw in behandeling na drie maanden of langer,
  • dan moet de vervolgbehandeling worden gedeclareerd op het bestaande zorgtrajectnummer, met de originele startdatum van dat traject.

Een nieuw zorgtrajectnummer aanmaken is niet conform de GDS-richtlijnen.

Wat kunt u doen
Neem contact op met Achmea voor advies.

Is deze uitleg door u ervaren als nuttig of niet nuttig?

Nuttig
Niet nuttig
Bevestig
Oops, verkeerde knop. Ga terug.