Veelgestelde vragen
terug naar overzicht

Hoe vind ik mijn informatie in het declaratieverslag?

  • Afhandelen/Retouren/Te declareren
  • Declaratie
  • Retour/Crediteren
  • SpotOnMedics FysioOne

Het declaratieverslag geeft u in één oogopslag inzicht in de totale declaratiestroom van uw praktijk. Hoe dient u dit declaratieverslag te lezen?

Het declaratieverslag wordt per jaar weergegeven. Door op de blauwe pijltjes te klikken achter of voor het jaartal, kunt een jaar voorruit of een jaar terug kijken.

Onderstaand zullen wij het declaratie verslag per item verder toelichten. Let op: wanneer u bijvoorbeeld kijkt naar de gegevens in januari 2019, dan gaat dit over de behandelingen die daadwerkelijk in januari zijn gedeclareerd. Dit zouden dus ook behandelingen kunnen zijn van vóór januari 2019 die nog nooit of opnieuw ingediend zijn naar de zorgverzekeraar. Houdt u hier alstublieft rekening mee!

Aantal declaratiebestanden (incl. verwerkte retouren en crediteringen): hier worden het totaal aantal declaratiebestanden getoond die in die maand zijn ingediend bij de zorgverzekeraar. Binnen al deze bestanden zijn de retouren en crediteringen volledig verwerkt.

Aantal behandelingen (incl. verwerkte retouren en crediteringen): dit zijn het totaal aantal behandelingen die in die maand ingediend zijn bij de zorgverzekeraar. Hier zitten ook de verwerkte retouren en crediteringen in.

Totaal bedrag gedeclareerd (incl. verwerkte retouren en crediteringen): dit is het totale bedrag dat is gedeclareerd naar de zorgverzekeraar. Dit bedrag is inclusief de verwerkte routeren en crediteringen.

Restant aantal behandelingen (nog in behandeling bij VECOZO): dit zijn behandelingen die ingediend zijn bij de zorgverzekeraar, maar waarvan het declaratiebestand nog op de status (verzonden) staat. Dit betekent dat de bestanden wel aangekomen zijn bij de zorgverzekeraar, maar de zorgverzekeraar heeft deze bestanden nog niet in behandeling genomen. Deze bestanden kunt u vinden onder declareren – declaratieoverzicht – filter op status ‘verzonden/geboekt’.

Restantbedrag (nog in behandeling bij VECOZO): dit is het totale bedrag dat nog openstaat, van de bestanden die nog de status ‘verzonden/geboekt’ hebben. Deze bestanden zijn nog niet door de zorgverzekeraar in behandeling genomen.

Aantal behandelingen retour: per maand wordt zichtbaar hoeveel behandelingen er in totaal retour zijn gestuurd van de bestanden die in die maand zijn ingediend bij de zorgverzekeraar. Dit zijn bestanden die nog de status ‘retour’ hebben, of behandelingen die reeds gecrediteerd zijn en onder verrichtingen – afhandelen staan.

Totaal bedrag van behandelingen retour: per maand wordt zichtbaar wat het totaal bedrag is van de behandelingen die retour zijn gekomen.

Retourprecentage maximaal (als restant volledig retour komt): dit is het maximale percentage behandelingen wat nog retour gestuurd kan worden door de zorgverzekeraar. Dit zijn de declaratiebestanden die op dat moment nog onder declareren – declaratieoverzicht – status filter ‘verzonden/geboekt’ staan en nog retour kunnen komen. Dit betekent niet dat al deze behandelingen daadwerkelijk retour komen.

Retourpercentage minimaal: dit is het percentage van het aantal behandelingen wat al reeds retour is gekomen.

Voorbeeld: op een bepaald moment is het retourpercentage maximaal 8,5% en het minimale retourpercentage 3,0%. Dit betekend dat het minimale retourpercentage nog maximaal 8,5% kan worden.

Het doel is om het retourpercentage zo laag mogelijk te hebben. 

Nog te declareren (behandelingen onder “afhandelen” en “retouren”: dit zijn alle behandelingen die nog staan onder verrichtingen – afhandelen en/of verrichtingen – retouren.

Specificaties retouren:
In dit overzicht worden per retourcode de aantallen weergegeven. Welke retourcodes komen het meest voor binnen uw praktijk? Deze informatie kunt u of per maand of voor het hele jaar analyseren. Om de gegevens voor 1 maand te bekijken, klikt u op de betreffende maand (zie onderstaande afbeelding). Het doel van dit overzicht is, dat u met deze informatie uw retourpercentage kunt verminderen.

Let op: Elke praktijk bepaald zijn eigen declaratiemomenten (1x of 2x per maand). Elke nacht wordt het declaratieverslag geupdate. Het kan dus zijn dat u overdag nog bijvoorbeeld retouren heeft afgehandeld. Deze handeling is nog niet zichtbaar in het declaratie verslag. Dit wordt pas de volgende dag getoond!

Is deze uitleg door u ervaren als nuttig of niet nuttig?

Nuttig
Niet nuttig
Bevestig
Oops, verkeerde knop. Ga terug.
Wij ontvangen graag uw feedback over deze pagina. Vult u het formulier in en wij nemen indien nodig contact met u op. Bij voorbaat dank.
Praktijknaam
E-mailadres
Bericht