Veelgestelde vragen
terug naar overzicht

CZ controle op zorgtrajectnummers – wat te doen bij correctieverzoeken

  • Actuele zaken
  • SpotOnMedics FysioOne

UPDATE: 27-11-2025

CZ stuurt momenteel brieven aan praktijken met het verzoek om bepaalde behandelingen opnieuw in te dienen. De reden hiervoor is dat het gebruikte zorgtrajectnummer niet juist of niet volledig aansluit bij de door CZ vastgestelde zorgtrajectstartdatum.


Achtergrond:
Begin dit jaar zijn diverse 008-001-trajecten gedeclareerd met wisselende zorgtrajectstartdatums. CZ gaf destijds aan coulant te zijn in de controle, omdat bekend was dat de trajectnummers voor trajecten die in die periode startten niet altijd correct waren.
Ondertussen is dit probleem grotendeels opgelost en zijn de meeste trajecten inmiddels aangepast.
Bij een recente controle heeft CZ echter vastgesteld dat een aantal trajecten nog steeds niet goed geregistreerd staat, wat bij hen tot problemen leidt in de verwerking.

Wat doet CZ nu?
CZ heeft alle zorgtrajectstartdatums opnieuw gecontroleerd en stuurt nu actief brieven naar praktijken.
In deze brieven vermeldt CZ: het juiste zorgtrajectnummer, het verzoek om het traject aan te passen, en eventuele behandelingen opnieuw in te dienen.

Wat moet je doen als je zo’n brief ontvangt?
Ons voorlopige advies: Neem contact op met Support. En kijken met je mee hoe je dit in jouw systeem corrigeert en of herindiening nodig is. Zo voorkomen we foutieve aanpassingen en zorgen we dat alles correct en efficiënt wordt verwerkt richting CZ.

Is deze uitleg door u ervaren als nuttig of niet nuttig?

Nuttig
Niet nuttig
Bevestig
Oops, verkeerde knop. Ga terug.